Anma
Annika Östberg är frigiven efter 30 år. Det var på tiden.
Meriona
Ja det tycker jag med. smile.gif
*Stintan*
Ja det var på tiden.
malcolm
Äntligen som Gert Fylking skulle uttryckt saken.
Aqvakul
Äntligen!
Klint
Tycker ja me!
Bengalow
Så skall samhället träda in och försörja henne också. Fast det kostar ju att henne inspärrad också...Hon och hennes mor stack ifrån "det här jävla landet". Hon kan ju sticka dit igen, där hon skapade sin "karriär"...
gnon49
Nu har hon avtjänat sitt straff och är fri. Priset blev högt men nu kan hon gå vidare. Usa har hårda straff och många som döms för mord kommer aldrig ut.
Bengalow
När man tar sig rätten att avliva en annan människa, så har man gjort sig förtjänt av ett hårt och långt straff. Vad med offrets anhöriga? En flerbarnspappa, om jag minns rätt...Vi är lite för mjäkiga här, tycker jag.
När man inte kan se konsekvenserna av sitt handlande, så är ett normalt samhälle inte rätta platsen för våldsverkare som henne. Tycker inte ett dugg synd om personen - hon kunde gott ha suttit kvar i USA. Hon har blivit till ett offer här i Sverige - efter att ha mördat en människa. Hur får ni ihop till det?
Gossen Ruda
Brottet hon dömdes för, medhjälp till mord kallas det för i Sverige, hade på sin höjd gett något års fängelse här i landet.
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 02-05-2011, 15:28) *
När man tar sig rätten att avliva en annan människa, så har man gjort sig förtjänt av ett hårt och långt straff. Vad med offrets anhöriga? En flerbarnspappa, om jag minns rätt...Vi är lite för mjäkiga här, tycker jag.
När man inte kan se konsekvenserna av sitt handlande, så är ett normalt samhälle inte rätta platsen för våldsverkare som henne. Tycker inte ett dugg synd om personen - hon kunde gott ha suttit kvar i USA. Hon har blivit till ett offer här i Sverige - efter att ha mördat en människa. Hur får ni ihop till det?

Hon har inte mördat någon!
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2011, 16:01) *
Brottet hon dömdes för, medhjälp till mord kallas det för i Sverige, hade på sin höjd gett något års fängelse här i landet.

Men brottet blev ju bedömt efter USAs lagar som tur är,för inte kan Svenska lagar gälla i USA.
Bengalow
Polismördarna i Malexander var alla delaktiga i mord - precis som Annika Östberg. Det finns ingen sympati hos mig för hennes agerande.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2011, 16:02) *
Hon har inte mördat någon!

Nej, men hon gjorde vad hon kunde för att hjälpa till.

30 år är ett ganska rimligt straff. Nu har hon hunnit mogna lite och blitt av med sitt drogberoende, så nu är risken för återfall liten.
Gossen Ruda
CITAT (Bengalow @ 02-05-2011, 16:29) *
Polismördarna i Malexander var alla delaktiga i mord - precis som Annika Östberg. Det finns ingen sympati hos mig för hennes agerande.

Fast i Malexander var alla delaktiga i skjutningarna med vapen i hand. Att du saknar sympati var ingen nyhet. biggrin.gif

CITAT (andersen @ 02-05-2011, 16:15) *
Men brottet blev ju bedömt efter USAs lagar som tur är,för inte kan Svenska lagar gälla i USA.

Ingen har väl påstått något annat, bara jämfört.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2011, 16:38) *
Fast i Malexander var alla delaktiga i skjutningarna med vapen i hand. Att du saknar sympati var ingen nyhet. biggrin.gif

Hon hade visserligen inte någon pistol i hand, men det var hennes uppgift att distrahera offren så hennes pojkvän kunde skjuta dem. Hade det hänt bara en gång hade det varit en sak, eftersom hon kanske inte helt förstått vad hon varit delaktig i förrän efteråt, men det hände faktiskt två gånger.
Eva i Skåne
30år är ett långt straff i svenska mått, men nu har hon avtjänat det och ska få chans till ett "normalt" liv.

Sen har svensk media gjort henne till ett nästan oskyldigt offer i rättsprocessen, men det har ibland också framgått att hon var långt mer inblandad och skyldig än snyftreportage i bl a tv velat visa.
Men som sagt, efter 30år är brottet sonat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 02-05-2011, 16:47) *
Hon hade visserligen inte någon pistol i hand, men det var hennes uppgift att distrahera offren så hennes pojkvän kunde skjuta dem. Hade det hänt bara en gång hade det varit en sak, eftersom hon kanske inte helt förstått vad hon varit delaktig i förrän efteråt, men det hände faktiskt två gånger.

Och så laddade hon ju pistolen så att han kunde skjuta. Hon är kriminell och inget offer.

Undrar vad hon lever på nu? När man läser vad hon skall göra nu när hon är fri, då behövs det pengar.

Huggorm
Undrar om hon skulle ha utpekats som ett offer snarare än förövare i media om hon inte varit kvinna?
xlxl67
CITAT (Anma @ 02-05-2011, 12:30) *
Annika Östberg är frigiven efter 30 år. Det var på tiden.

Ja helt fantastiskt! Hon har fått straff mer än vad som är rimligt. Hoppas hon njuter av varenda sekund av friheten hon skulle haft för länge sedan...
Aqvakul
CITAT (xlxl67 @ 03-05-2011, 20:14) *
Ja helt fantastiskt! Hon har fått straff mer än vad som är rimligt. Hoppas hon njuter av varenda sekund av friheten hon skulle haft för länge sedan...

tummenupp.gif
Motti
Annika Östberg var väl precis ingen Duvunge däröver men jag annser också att hon har fått sitt straff kanske lite i överkurs också .Hoppas nu att hon kan etablera sig och fina ro i det Svenska samhället .30 år är i stort set ett halft liv.
anncharlotte
Ja, jag önskar henne verkligen lycka till nu.
malcolm
Hon har fått ett straff som är långt längre än vad hon fått i Sverige för samma brott så jag önskar henne ett fortsatt gott liv. Kram Annika! smiley_small_hug.gif
pejori
CITAT (malcolm @ 07-05-2011, 01:17) *
Hon har fått ett straff som är långt längre än vad hon fått i Sverige för samma brott så jag önskar henne ett fortsatt gott liv. Kram Annika! smiley_small_hug.gif

Håller med där, men är samtidigt lite dubbel i frågan.
Tycker också hon har avtjänat sitt straff och ska få gå vidare med sitt liv.

Visst är hon Svensk medborgare, men brottet begicks i USA.
Då ska hon dömas enl. deras lagar.
Hur skulle det se ut om Sverige dömde efter brottslingens hemlands lagar?
Ska vi börja stena kvinnor och hugga händer av folk? crying.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 07-05-2011, 21:19) *
Håller med där, men är samtidigt lite dubbel i frågan.
Tycker också hon har avtjänat sitt straff och ska få gå vidare med sitt liv.

Visst är hon Svensk medborgare, men brottet begicks i USA.
Då ska hon dömas enl. deras lagar.
Hur skulle det se ut om Sverige dömde efter brottslingens hemlands lagar?
Ska vi börja stena kvinnor och hugga händer av folk? crying.gif

Så är det. If you can't do the time, don't do the crime. Alla vet att det är stränga straff på att döda poliser i USA, så då får man räkna med konsekvenser om ändå gör det.
Aqvakul
30 år är en förbaskat lång tid att sitta inlåst...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 08-05-2011, 07:23) *
30 år är en förbaskat lång tid att sitta inlåst...

Men att vara mördad är konstant.
Aqvakul
Jämförelsen haltar..
Cacki
CITAT (Huggorm @ 08-05-2011, 10:30) *
Men att vara mördad är konstant.

Men hur ska straffet för mord se ut då? Ska man sitta inlåst tills den dagen man dör eller vore rent av dödsstraff att föredra? (Du kanske redan har uttalat dej om det tidigare, men då få du ursäkta mej för i så fall har jag missat det.)

Jag tycker allt att hon fått sona sina synder med råge. Om inte annat så verkar hon ju i alla fall ha blivit en mycket sympatisk människa vid det här laget och det är väl ändå det som är det viktigaste.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 08-05-2011, 10:43) *
Men hur ska straffet för mord se ut då? Ska man sitta inlåst tills den dagen man dör eller vore rent av dödsstraff att föredra? (Du kanske redan har uttalat dej om det tidigare, men då få du ursäkta mej för i så fall har jag missat det.)

Jag tycker allt att hon fått sona sina synder med råge. Om inte annat så verkar hon ju i alla fall ha blivit en mycket sympatisk människa vid det här laget och det är väl ändå det som är det viktigaste.

30 år är väll ganska lagom, nu är risken för återfall relativt liten. Enda problemet med långa fängelsestraff är att det blir så fruktansvärt dyrt, men eftersom det är USA som betalat så går det bra.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 08-05-2011, 10:51) *
30 år är väll ganska lagom, nu är risken för återfall relativt liten. Enda problemet med långa fängelsestraff är att det blir så fruktansvärt dyrt, men eftersom det är USA som betalat så går det bra.

Ok. Men hur långt fängelsestraff vore lagom för fartsyndare då enligt dej? De är ju också potentiella mördare...och nog verkar det som att vissa dylika är benägna till återfall... flirting.gif
Huggorm
CITAT (Cacki @ 08-05-2011, 11:27) *
Ok. Men hur långt fängelsestraff vore lagom för fartsyndare då enligt dej? De är ju också potentiella mördare...och nog verkar det som att vissa dylika är benägna till återfall... flirting.gif
Fortkörning är en helt annan sak, och att kalla det potentiellt mord är löjligt. Fyllekörning kan du kanske kala för det, men inte fortkörning. Folk kör fort precis hela tiden, och ingen dör för det. Hastighetsgränserna är satta för att minimera kostnader för vägverket, det är dyrare att bygga och underhålla vägar med högre hastighet. Dessutom fick jag fortkörningsböter häromdagen rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-05-2011, 12:12) *
Dessutom fick jag fortkörningsböter häromdagen rolleyes.gif

Jättebra!
malcolm
CITAT (Huggorm @ 08-05-2011, 12:12) *
Folk kör fort precis hela tiden, och ingen dör för det.

Gör det inte...? confused.gif
Gita
CITAT (Bengalow @ 02-05-2011, 16:29) *

Jag tycker också att parallellen till Malexanderfallet är riktig och jag kan inte "tycka synd" om Österberg.
Jag tycker nog hon förtjänat sitt straff, fast 30 år räcker naturligtvis mer än väl. Det som stör mig en aning är att media gjort henne till någon slag idol, att hon t.ex fick ett eget sommarprogram m.m.
Gita
Eva i Skåne
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 15:26) *
Det som stör mig en aning är att media gjort henne till någon slag idol, att hon t.ex fick ett eget sommarprogram m.m.
Gita

Det stör mig också att hon glorifierats angel_not.gif ,
men nu får man hoppas hon kan skapa sig ett normalt svenssonliv.
Aqvakul
om hon har glorifierats låter jag vara osagt. Däremot har hon fått mycket uppmärksamhet i media. Fast det är kanske inte så konstigt, med tanke på hur extremt unik hennes situation är. Personligen är jag mer förvånad hur dokusåpakändisar, som Carolina Gynning, kan få så mycket utrymme...
Huggorm
Det sitter ju ganska många svenskar i fängelse utomlands, utan att få speciellt mycket uppmärksamhet i svensk media, varken positiv eller negativ. Och då har de ofta inte ens dödat någon, utan åkt dit för narkotikabrott eller pedofili
andersen
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 15:26) *
Jag tycker också att parallellen till Malexanderfallet är riktig och jag kan inte "tycka synd" om Österberg.
Jag tycker nog hon förtjänat sitt straff, fast 30 år räcker naturligtvis mer än väl. Det som stör mig en aning är att media gjort henne till någon slag idol, att hon t.ex fick ett eget sommarprogram m.m.
Gita

Håller helt med.. vill minnas att vi hadde en tråd om henne som sommarpratare, och att forumet var delat där som i den här frågan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon