Full version: Härdiga hibiscus
KatteLatte
Speciellt de där amerikanska sorterna av moschuetos, med extremstora blommorna.... (Disco Belle / Southern Belle). Nån som har lyckats med dom, och i så fall vart fick ni tag på dom, alternativt om de var från frö, hur gamla behöver de vara vid första övervintringen ute?

Har några syriacus varianter nu, den ena Bur Bird står tyvärr på ett ställe då den fått på sig en ca 2 m hög snöhög skottad upp på sig de snaste vintrarna så den mår inte så bra just nu. (konstigt..... whistling.gif )
Alexander-VG-zon3
jag köpte många olika ''perenna'' hibiskusar de var populära för nåt år sen (04-08)i såldes (här) på flera ställen.

men jag tror inte dom blev någon succé, mina har presterat jätte dåligt. dom kräver amerikanska somrar för att blomma och växa sig stora. överlever vintern gör dom därefter blir det skott på max 20-30cm som inte blommar. sedan fryser allt ner igen och nästa sommar kommer det skott, är sommaren varm och lång kan dom blomma (sällan så fina och stora som när dom köptes). är det däremot en dålig sommar får man fjuttplanter. även om bladen är vackra är det ju synd att den inte vill blomma.

det är inget jag skulle köpa igen, frilandshibiskisu vet jag funkar och den blommar de flesta år. så jag håller mig till den.

ska man köpa en sådan och plantera, ska de stå så soligt och skyddat och varmt, i lucker men ändå under sommaren näringsrikjord. mina planterades ut direkt när jag hade köpt dom, djupplantarde ca 5-15cm ner i jorden (så att den kan skjuta nytt, den fryser ner till marknivå). man kan täcka dom första vintrarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon