ilanius
Hej!

Är det någon som vet var jag kan hitta denna underbara lilla lökväxt som jag tror är besläktad med snödroppen?

Tack på förhand!
Susalusa
Jag köpte några lökar på Flower Team i Helsingborg för några veckor sedan. Men inte säkert de finns kvar fortfarande ju... Kanske är det inte ens i närheten av dig? (De kallade dem för snödroppar... Så bra koll har de... wacko.gif )
kerstin z5-6
http://lillafiskaregatanstradgardsbutik.e-...inguest&p=H
tyvärr kan jag inte länka detta av nån anledning
Sök på Lillafiskaregatan på google så hittar du den

Du kan köpa dem här i höst-(sök under vårblommande lökar)ska planteras på hösten:)
Gossen Ruda
70 spänn för 5 st, man kanske skulle börja odla? Jag hade drygt 200 blommande och minst lika många oblommande.
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2011, 17:47) *
70 spänn för 5 st, man kanske skulle börja odla? Jag hade drygt 200 blommande och minst lika många oblommande.

Sälj på Tradera så kan du nog tjäna en hacka tongue.gif
ilanius
Tack för alla tipsen! 
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger dessa bör köpas på våren "in the green" grobarheten sjunker drastiskt då de torkas och läggs i påse precis som snödroppar
Eva i Skåne
Är den släkt med snödroppen? Jag har undrat flera år.
Det finns ju samlare av snödroppar som visar upp de mest fantastiska varianter, ibland även som ser ut som snöklockan.
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 03-05-2011, 07:01) *
Är den släkt med snödroppen? Jag har undrat flera år.
Det finns ju samlare av snödroppar som visar upp de mest fantastiska varianter, ibland även som ser ut som snöklockan.

Olika släkten men samma familj, Amaryllisväxter. Tillsammans med narcisser. Se vidare Virtuella floran. Notera mina fina bilder på snöklockorna. rolleyes.gif
Susalusa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-05-2011, 06:58) *
Och jag säger dessa bör köpas på våren "in the green" grobarheten sjunker drastiskt då de torkas och läggs i påse precis som snödroppar

Jag köpte och satte i kruka, och nu blommar de. Menar du att jag inte ska lägga dem i påse tills plantering på hösten? Ska jag bara flytta dem från krukan och sätta direkt i jorden när de blommat över nu?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja de ska ner i jorden direkt då de blommat klart inte ligga och torka, torra såna lökar har ibland så låg grobarhet som 10% = majoriteten är döda.

Kan lägga till att de flesta kruklökar mår bättre av att planteras direkt efter blomningen än att bli torkade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon