Full version: Svalört
vickeva
Jag gillar svalört ute i naturen och så, men inte i min rabatt. Förra våren grävde jag hela rabatten och försökte pilla ut så många som möjligt av de små knölarna i jorden (som sitter fast i rötterna, det är väl de de förrökar sig med?) . Men nu när alla ogräs börjar spira ser jag att det är alldeles fullt av små palettformade blad i rabatten... finns det några knep för att bli av med denna lilla - i och för sig söta - växt..
Christer i Falköping
Om jag förstått det hela rätt, är man tvungen att sålla jorden. Annars finns alltid risken att några små knölar är kvar.
Christer.
Copycat
..
vickeva
CITAT (Copycat @ 30-03-2004, 12:59)
Vickeva! Svalörten har tre sätt att föröka sig på.Frö, knölrötter och groddknoppar. Det ska gå relativt bra att handrensa dom. Var glad att det inte är t.ex. kirskål. fy för den lede!

Kirskål har jag det också, fast i andra rabatter... smile.gif
Cilla
Jag har inget bra tips, Vickeva, men i mina rabatter härjar de fritt och när väl annat vill komma upp "försvinner" ju både svalörtens blad och blom. Hos mig verkar de inte konkurrera ut någon vårblomma heller.

Jag ska genast pilla upp en för att se de knölar du beskriver. Låter intressant!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon