Full version: Bladkaktusen blommar
Monarda
Ville dela med mig av den här skönhetsupplevelsen. Min trogna gamla bladkaktus har suttit undanhängd hela vintern och lyckats även i år med konststycket att prestera dessa vackra blommor. Nu har den fått flytta ut på altanen där den stortrivs.

[attachment=60245:P5010503.jpg]

Peztis
ÅHHHHHH! Den var verkligen vacker! Grattis!
abbbe
Men guu' så fin!
Anki på Öland
WOW!!!!! ohmy.gif
aldo
Vilken skönhet !!
emmas matte
min hänger i köksfönstret, och den rosa blommar och den röda har stora knoppar, Men jag får gå ut och leka fönstertittare för att se prakten. biggrin.gif laugh.gif VAD DOM ÄR VACKRA
Woodii
Jättefina blommor! De ser nästan konstgjorda ut.

Finns det några knep för att få dem att blomma?
merlin68
CITAT (Woodii @ 03-05-2011, 13:47) *
Jättefina blommor! De ser nästan konstgjorda ut.

Finns det några knep för att få dem att blomma?

Bladkaktusar gillar att vara ute under sommaren. Ta in de så sent som möjligt på hösten de tål t o m enstaka frostnätter när de har vant sig vid att vara ute. Vattna mycket lite senhöst och vinter så får du se att de blommar nästföljande vår och försommar smile.gif Förresten så använder jag vanlig krukväxtjord till bladkaktusarna inte kaktusjord. Ge dem flytande gödning (halv dos en gång i veckan) när knopparna visar sig fram till slutet på juli sen inget mer fram till nästa blomperiod.
Monarda
Mina hänger på en inglasad altan från tidiga våren ända in i oktober. Sedan tillbringar dom vintern under takfönster där det är ganska så svalt. Planterar om dom väldigt sällan och i vanlig krukväxtjord och bara näring under blomperioden.

[attachment=60272:P7041293.jpg]
Peztis
Monarda, den var ju otrolig! Hur stor är den, egentligen? Ser gigantisk ut!
Monarda
Den är rätt maffig, ca 15 cm i diameter. Tyvärr har jag inget namn på den. Hittade den för ett antal år sedan i en gammal handelsträdgård där man varje vår tog skott från moderplantan.

[attachment=60273:P7031288.jpg]
emmas matte
Monarda, den skulle passa utmärkt hos mej. naughty.gif whist.gif help.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon