Sickeluckan
02-05-2011, 18:16
Hej!
Har byggt 2 stora trälådor till vår stora terrass för att plantera häcktujor i (behöver insynsskydd). Lådorna rymmer 160 l var och vi tänkte sätta två tujor i varje. Maken kom nu hem från plantskolan med 320 l barkmull enl rekommendation från någon expedit. Jag höjer på ögonbrynen, ska man PLANTERA i barkmull? Jag trodde man planterade i plantjord eller dylikt.
Någon med erfarenhet?
Mvh Anna Maria
Ja barkmull planterar man i. I trädgården myllar man ner det i den befintliga jorden som jordförbättring (näring och struktur). Men jag skulle nog blanda upp det med planteringsjord. 50/50, vet inte om man endast kan ha barkmullen.
Sickeluckan
03-05-2011, 04:55
Tack snälla för svar! Jag är ju inte alls kunnig inom området, men då vet jag nu att jag ska blanda barkmullen med planteringsjord.
Mvh Anna Maria
Gunilla T
03-05-2011, 08:05
Tuja är en växt som vill ha näringsrik och fuktig jord. Varken planteringsjord eller barkmull är särskilt näringsrika och har du inget annat att gödsla med så blanda ner även kodynga, det man köper på påse.
Är det häckplantor av Tuja så är det antingen Brabant eller Smaragd och båda sorterna kräver stort utrymme. Att sätta två plantor i en liten låda gör att de måste konkurrera om den begränsade mängd fukt och näring som finns i en låda. De kommer inte att bli så stora och fina som du kanske vill ha dem.
Sickeluckan
03-05-2011, 15:43
Tack igen för svar!
Det var väl så jag spontant tänkte att det skulle bli magert (särskilt i en LÅDA med bara barkmull). Kodynga låter ju naturligt och genuint så det kommer vi nu att blanda i också.
Vad gäller lådorna har vi inget alternativ då det handlar om en takterrass utan minsta jordplätt. Vi har haft tujor i lådor innan som vi nu fått slänga p g a att lådorna var 30 år och började murkna samt att tujorna "gjort sitt".
De hade dock stått där i 10-12 år, växt till och fyllt uppgiften att ge insynsskydd så vi provar en omgång till. Vi har varit noga med vatten och gödning och det verkar i alla fall funka hjälpligt. Denna gången sätter vi i större lådor.
Mvh Anna Maria
Gunilla T
03-05-2011, 16:04
Okej...gödsling och framförallt bevattning är viktigt när det gäller tujor..
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.