kolonistjavisst
Jag har just köpt en kolonistuga som inte har vatten indraget i köket. Emellertid finns en diskho inne samt en vattenkran utanför fönstret. Har hittills antingen burit in vatten för hand eller vid varmt väder dragit in vattenslangen genom fönstret när jag har diskat etc, men det blir så slabbigt.

Nu funderar jag på att köpa en stor (15-20 liters) vattendunk med tappkran och sätta upp på väggen bredvid diskhon. Då kan jag fylla på dunken från slangen genom fönstret och sedan sätta en slang på tappkranen och leda den längs väggen och ner till diskhon. Någon som har bra tips på var jag får tag på funktionell dunk, slangar etc? Dunken måste ju fyllas på uppifrån och tappen måste sitta nertill på framsidan.

Alternativt om ni har någon annan bra idé på hur jag kan lösa problemet!?

Kolonisten :-)
Huggorm
Annars kan du ju sätta en T-koppling på röret som matar den där kranen utanför, och dra in ett rör och sätta en vanlig kran inne
aromata
Jag skulle installerat en kran vid diskhon och dragit en PEM (kanske 20 mm) slang ut till tappkranen utanför. Du kan sätta en slangkoppling på PEM-slangen och ev en fördelare på tappkranen. Då får du rinnande vatten inne på ett enkelt sätt. Uppstår problem/vattenläckage lär du få det på utsidan. När du vill (på natten, när du lämnar stugan) stänger du tappkranen och därmed vattnet till stugan.
CurlySue
hej
sådana dunkar har de på Jula i olika storlekar.
Funkar superbra.
kolonistjavisst
Tyvärr har vår förening en regel att vi inte får dra in slagar direkt från utekranen och in i husen. Kanske kommer det att ändras till hösten då det just nu diskuteras att dra in både avlopp och vatten, men det återstår en del innan vi är där...
Därför tänkte jag försöka hitta en lösnig över sommaren.

Jula - ska kolla där. Jag såg på nätet att de hade dunkar, men de har kanske även slangar etc.

Någon som gjort en egen liknande lösning och kanske har några bilder på hur ni gjort!?

// K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon