JohannaRydh
02-05-2011, 19:26
Hej hopp!
Amatör och nybörjare, vill gärna få svar på vilka tomatsorter som ska tjuvas och när? Ska man låta plantan "ta" sig lite innan eller ska man man börja redan nu? (Den är nyplanterad och liten)
Mycket mycket tacksam för svar!
Tulipanaros
02-05-2011, 19:37
Om det är en sort som ska tjuvas så kan du börja nypa bort tjuvarna redan från början (den får ju inga tjuvar innan den har vuxit till sig litegrann). Det är bara onödigt att låta plantan lägga kraft på tjuvarna. Om det är en sort som ska tjuvas eller inte kan du googla dig till, men du måste veta vad din tomat heter förstås.
JohannaRydh
02-05-2011, 19:59
Jag har googlat, hittar inget. Vet att det är en ampeltomat och båda är körsbärstomater...Hittar så mkt olika svar, blir tokig. Kanske ska pröva mig fram

Tack iaf!
Tulipanaros
02-05-2011, 21:48
Du måste ha namnen på dem för att kunna googla. Ampeltomaten ska nog inte tjuvas i alla fall; själva poängen med en ampeltomat är väl att den grenar sig. När det gäller körsbärstomater finns det både sådana som ska tjuvas och sådana som inte ska det.
kentbra
03-05-2011, 06:40
Det där med att tjuva eller inte tjuva ställer till det för mig också. Då har jag ändå hållt på med tomater ett par år. Verkar som hur jag än jag gör, så tycker någon att jag gör fel.
Har därför ändrat strategi totalt.
Numera klipper och tunnar ut mina tomtplantor så de får en för mig behaglig storlek och form.
Detta innebär att även sorter som blir stora, är hos mig buskiga och täta.
Visst blir det inte maxutdelning av tomater på varje planta. Men detta är inte det viktigaste för mig.
Så forma dem som du vill. Ska de klättra uppåt så är det ju bra om man kommer åt överallt.
Ska de hänga så kan man spara på mer.
Funkar för mig.
JohannaRydh
03-05-2011, 07:01
Tack så jättemycket för hjälpen!!
Tulipanaros
03-05-2011, 07:02
Problemet med att låta tomater som egentligen ska tjuvas buska till sig kan vara att man får väldigt mycket frukt som inte hinner mogna -- plantan satsar på att sätta nya frukter i stället för att utveckla de som redan finns. Men annars finns det en del mellanformer också, som både kan odlas som busktomater och tjuvade tomater. Det beror ju också på odlingsvillkor i övrigt, värmetillgång, hur lång säsongen är och så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.