Kolmårdstrollet
02-05-2011, 21:23
Hej!
Har möjlighet att ta hästgödsel från två ställen. I ena stallet står hästarna på halm och i det andra på spån. Vilket är att föredra? För och nackdelar?
Odlar mest ätbart men tänkte även ge perennerna en skvätt!
Bästa vårhälsningar!
Eva i Västerås
03-05-2011, 07:54
Jag har mest använt spånad gödsel. Det är nog inte så bra om det är färskt, men det är det väl inte oavsett strö. Men terpenerna som inte är så bra för växterna dunstar långt innan gödseln är färdig att lägga på grönsakerna. Konsistensen blir väldigt bra. Smulig och fin. Mina planteringslådor fylldes med brunnen spånad hästgödsel, och lite kompost som jag hade när jag la upp dom. I jorden som blev kunde man sticka ner armen till armbågen, så lucker var den.
Halmad gödsel blir lika fin, men inte lika fort. Halmstråna är styva och spretiga rätt länge innan dom bryts ned. Det kanske blir bättre jord i slutänden, jag har inte koll på näringsinnehåll och så.
Många säger ju att halmad gödsel är bättre, och jag har inte fakta, bara tyck.
Aqvakul
03-05-2011, 08:13
Halmad gödsel bryts ner långsammare, vilket är en fördel ur jordstruktursynpunkt.. Handlar det främst om att tillföra näring, så är väl spånad gödsel väl så bra...
Kolmårdstrollet
04-05-2011, 20:40
Tack för svar!!!
Känns som spån är mer lätthanterligt... får nog bli det!
Har oxå för mig att jag hört att om man lägger halm som täckmtrl under tex jordgubbar så "stjäl" den kväve när den bryts ner eller något sånt. Alltså att det inte är så bra som täckmaterial... borde då kanske hända liknande process om man myllar ner alltför onedbruten halm???
Känner mig på osäker mark här

men någon annan kanske vet varför man inte ska använda halm som täck material?
Tjingeling
Gunilla T
05-05-2011, 07:24
Allt organiskt material som bryts ner förbrukar kväve - inget speciellt med halmen alltså. Går utmärkt att använda halm som täckmaterial men den är ju lite grövre än spån, alltså tar det lite längre tid bara.
Kolmårdstrollet
06-05-2011, 18:33
Tack Gunilla för att du redde ut det där åt mig. Tycker att det är snyggare med halm under jordgubbarna
Ha en bra odlingssommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.