Full version: hur kan man hjälpa?
vildvittra
iskylan släpper inte sitt grepp om sverige
nu snöar det, min fråga är om det finns något sätt man kan hjälpa alla stackars frusna humlor och bin?
tycker synd om alla kryp i överlag....
Gossen Ruda
CITAT (vildvittra @ 03-05-2011, 06:41) *
iskylan släpper inte sitt grepp om sverige
nu snöar det, min fråga är om det finns något sätt man kan hjälpa alla stackars frusna humlor och bin?
tycker synd om alla kryp i överlag....

Inte mycket tyvärr. De som klarar sig klarar sig.
amaira
Just nu - ingenting. På längre sikt, det kommer ju fler vintrar och fler vårar: Plantera en sälg!

Det finns ingenting som kan jämföras med sälgen som vårens tidigaste frukost.

Sälg – livets viktigaste frukost

Inte bara att det är så oerhört många arter knutna till sälgen året runt, den är också den tidiga vårens allra viktigaste näringskälla. Här får humledrottningarna, de övervintrade fjärilarna, och alla de andra nektarbehövande småkrypen det de behöver för att överleva och bilda nya generationer.

Plantera en sälg, eller flera. De vackra förädlade videna går också bra. Var rädd om de sälgar som redan finns i landskapet. Den som tycker att träden blir för höga, kan beskära dem, eller hamla dem. Sälgen tål hård beskärning.

PS. Sälgen är tvåbyggare, dvs de har hon- och hanträd. De vackra videkissarna växer på hanträden.

Och den som är mätt i magen, klarar även bakslag i väderleken och kylan bättre.
malcolm
Skulle se kul ut med bin iklädda små jackor och kängor. giggle.gif
vildvittra
har en balkong men faktiskt så har jag sälg i kruka smile.gif gott tips! kan gott skaffa nån sälgplanta till smile.gif
har spanat mot körsbärsträden, knappt några kryp alls och snart trillar kronbladen....svartvinbärsbusken på balkongen har jag fått handpollinera ( tur att den inte är jättestor)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon