Vinterflickan
Vi har 3 stycken sånna här träd på vår tomt & vi vet inte vad det är för några! Köpte huset i somras & enligt grannarna är träden sjuka, men jag ställer mig tveksam till det... misstänker att träden skuggar för mycket & skräpar ned... dock fällde de löven väldigt tidigt & jag kan inte minnas att de blommade förra sommaren. Var väldigt klent med löv oxå. Misstänker att de är undernärda så vi har myllat ned ko & hönsgödsel i vår & beskurit dem för de var vildvuxna. Den här bilden är en av grannarnas och är från -89 när de står i full blomster. Grenarna är fruktansvärt taggiga på sina ställen....

Någon som vet vad det är för träd?

*Stintan*
Hagtorn tycker jag det ser ut som.
Gossen Ruda
Man kan nog precisera med rosenhagtorn.
Vinterflickan
Ah, okej... ser på bilder att det verkar vara det... ni är grymma! smile.gif

Men när jag läser lite om det verkar folk anse att det lätt får sjukdomar... kanske är sjukt trots allt då... tråkigt i sådana fall!
Huggorm
På vilket sätt skulle sjukdomen visa sig?
*Stintan*
Tänk på att beskärning måste ske varsamt eftersom det lätt bildas vattenskott som man inte vill ha.

Undrar också på vilket sätt det sjuka visar sig?

Läs gärna det Cilla skriver i nedanstående länk:

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=5...amp;p=3071&
Vinterflickan
Det är mina grannar som sagt att det är sjukt, fast de har inte kunnat specificera hur... tydligen hade den äldre damen som bott här innan haft en trädgårdsmästare hemma och beskurit träden & enligt dem hade han sagt till henne att dom var sjuka. Det jag märker är att dom inte får så mycket löv, plus att de tappar bladen på sensommarn... Kan inte minnas om de blommade förra sommaren... gjorde inte de den 15 juli när vi flyttade in i alla fall, tror inte de gjorde de när vi tittade på huset heller... Är ju lite orolig för om de är sjuka & smittar annat omkring blir jag ledsen eftersom vi planterat roshäck & syrener längs vårt staket... I sådana fall kanske det är bäst att bort dem även om jag vill ha dem kvar ... confused.gif

Man ser lite av träden som dom ser ut nu ungefär om man tittar på denna bilden...

http://2.bp.blogspot.com/-khNJgM_Vnbs/Tb-h...3.bild1.244.jpg

Misstänker att vi kanske inte har beskurit trädet rätt då, för vi var inte så varsamma, läste inte på INNAN vi beskar tyvärr. Fy på oss!
*Stintan*
Jag tycker att man alltid ska låta det gå minst en säsong innan man börjar joxa för mycket i en gammal trädgård när man nyss flyttat in. Det finns ju inte en chans att veta vad som finns och hur det ser ut annars.
Det går inte att se på bilden om träden är sjuka men synd att dom är alldeles för hårt beskurna tycker jag. Det finns ju nästan inget kvar som kan blomma eller ge blad. Om det nu växer ut vattenskott i sommar så gallra bort lite av dom under tiden juli-sept. Nästa sommar kan man ta bort lite till av vattenskotten. Tar man bort för många på en gång kommer det bara nya.

Mysig pergola! Hoppas det fixar sig med träden.
Vinterflickan
Jag har egentligen mest grävt upp gräs & anlagt nya rabatter så det är inga större förändringar gjorda i det hon redan hade damen, bortsett från beskärning av de förvildade träden då smile.gif

Frågan är om det är därför trädet sett lite risigt ut innan, för det har sett ut som att någon innan beskurit det väldigt hårt sen har det blivit lämnat så verkar det...

Men, dum fråga kanske, men vattenskott, innebär det sådana små taniga grenar som växer ut lite här & var? För i sådana fall ska jag försöka följa ditt råd & se om jag kan plocka lite i sensommar & sen lite nästa år.

Roligt att du tyckte om pergolan!
*Stintan*
Ja kan ju vara som du säger att dom redan förut varit hårt bekurna. Dom är säkert ganska gamla också. Ge dom ett par år så ser du om du tror det gå att få någon ordning på dom annars kanske du ska ta bort dom och sätta något annat istället. Lycka till.
Vinterflickan
Ska göra så! Tack för hjälpen smile.gif
Cilla
Synd med beskärningen, men man kan ju hoppas att det bara var död ved som skars bort! Rosenhagtorn är ju annars finast när de bildar sina täta, ymnigt rosenrödblommande kronor. Själva tanken med prydnadsvärdet hos dem är att de ska blomma tätt och ymnigt.

Det är ett känsligt träd, drabbas ofta av löss som deformerar bladen. Sammanpackningar i marken av t ex fordon klarar de ofta mycket dåligt.

Ofta står de alldeles för torrt, och det hjälper lössen att kunna försvaga träden också. De behöver sällan gödning om de inte står i ren sand, men lätt luckring av marken under hela kronorna så att gräset störs och inte tar allt regn och marksyre - och mycket vatten! Låt spridaren stå en natt i veckan i rotområdet (främst i marken under yttre delarna av kronan och en bit utanför).

Cilla
Om du vill ha glesa kronor med gles blomning, tag då bort vattenskotten. Men samtidigt får du också ett träd med mindre energi, sämre vitalitet och som är mer sjukdomsbenäget. Ett träd med kortare livslängd.

Vattenskott kommer av en anledning: Trädet har förlorat för mycket blad- och grenmassa genom t ex åsknedslag, orkan som slitit bort delar av kronan, ett annat träd som fallit och brutit av stor del av kronan - eller av en för hård beskärare har farit fram. Träd som hagtorn som har epicormisk förmåga, dvs förmåga att överleva genom vattenskott, skjuter babra dessa när de upplever nödsituation.

Ett träd som förlorat för mycket blad och gren och därför nödgas skjuta nödskott ska man inte ta bort mer blad och gren för. I alla fall inte om man vill att trädet ska leva så friskt och länge som möjligt.

Ett träd med för tidigt bladfall som dessutom inte orkar blomma är ett träd som behöver hjälp med näringstillförseln; vatten och luckring. Om det inte är för sent pga trädets ålder eller långvarig misshandel.

Rosenhagtorn är byggda för att ha tät krona och det finns inga stabilitetsskäl att skära ur dem, gallra eller underhållsbeskära - om de inte är mycket gamla och stora och utgör risk för människor utan beskärning. Då skär man för styrka eller för att ta bort riskabla grenar, inte för att uppnå gleshet så att trädet ytterligare försvagas.

Men återigen - om det är viktigt av estetiska skäl att ha dem glesa så ska man naturlitgvis beskära dem så. Dock går det inte att kombinera med friskhet hos rosenhagtorn.
Vinterflickan
Tyvärr åker nog träden ner trots allt, jag googlade & läste på igår kväll & alla odds känns dåliga. Känns inte alls omöjligt att det skulle kunna vara hagtornsrost eller päronpest. Till att börja med så har vi en jättetorr sandig tomt. speciellt där träden står är det jättetorrt. Sen har nästan alla grannar intill enar på tomterna & vi ska dessutom anlägga en parkeringsplats för våra bilar på bredden intill ett av dem.... Kan inte anpassa parkeringen efter träden tyvärr, den platsen & tomtytan har vi inte.

Sen har jag läst om det där med päronpest, och skulle det vara det skulle allt jag har i trädgården riskeras & det vågar jag inte chansa på... Nog bättre att ge upp dessa & på längre sikt sätta ett annat träd där nere som är mer lämpat för växtplatsen. Synd för jag gillade silhuetten av träden mot grinden ;(
*Stintan*
Låter lite konstigt att de kunnat växa och bli så stora om markbetingelserna är så dåliga som du säger. Sen blir ju träden mottagligare för sjukdomar om de beskärs felaktigt. Svårt att säga vad det är när man inte ser bladen.

Tack Cilla för din utförliga beskrivning, mycket bättre än mina tafatta försök biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon