Full version: Mäta upp tomtgräns
AnnaE
(Ursäkta om jag är på fel plats i forumet, vill bara ställa en fråga till er kunniga därute....)
Vi får ny granne och jag vill staka ut tomtgränsen exakt för att sätta upp ett staket. Jag har hittat lantmäteriets pinnar, men tomten är så kuperad att man inte ser från den ena punkten till den andra (ca 100m) och dessutom är det så mycket vegetation att man inte ser ordentligt (jag kan inte ta bort det mesta, tillhör grannen och det går in över min tomt).
Grannen och jag har god kontakt, inga problem, men nu säljer han och jag vill passa på med staketet.
Hur stakar man ut tomtgränsen?
Tar vänligt emot alla era tips oavsett om det är synpunkter på det tekniska, men även sånt som är bra att tänka på rent allmänt.
Vi har tomtkarta och vi har kompass, men det kanske inte blir så exakt.
Lantmäteriet tar 1200kr/h och så framkörning för att göra jobbet, jag har pratat med dem. Det verkar bli minst 5-6000kr + moms (?), kanske lite mycket även om man delar på det?
Vänligt tack för alla ev svar!
/AnnaE
Anma
Vi hade liknande problem. Jag skaffade en lång pinne och knöt fast en vit tygstycke i ändan som jag slog ner vid den ena tomtpinnen så att man såg den från den andra pinnen.
*Stintan*
Kan du inte låna mätinstrument. Men oavsett så måste du väl sätta en stör eller annat högt i åtminstone det ena hörnet vid "pinnen" som du kan se från det andra hörnet. Sen kan man med mätinstrumentets hjälp staka ut och sätta pinnar utefter tomtgränsen.

Överbölingen
Har du hörnen på tomten så kan du göra en dragning själv.

Långa vägen
Banka ner en lång, rak stör i den lägsta punkten. Sätt en kortare, ca 1,5 m hög i den högst punkten.
Grovsikta först och klipp bord några skymmande grenar.
När du har fri sikt kan du spänna en lina och du har gränsen rakt under den.

Korta vägen
Har du tillgång till ett laserpass är det väldigt enkelt att göra på samma sätt eller använd en GPS. Gränslinjens riktning kan du få exakt från lantmäteriet.

Dyra vägen
Låt lantmäteriet göra det.

Sönerna och jag har lite mattetävling när vi skall sätta ut punkter på tomten.
Jag kör med blandad geometri
Jesper med Phytagoras sats och Jonas med högre trigonometeri.
Diffen ligger inom en snusdosa

Good Luck!
Gossen Ruda
Det enklaste är nog att göra en rågång utefter gränsen, dvs rensa vegetationen. Om grannens träd och buskar sträcker sig in över gränsen till dig har du rätt att kapa grenarna även om grannen skall ha haft möjligheten först. Eftersom grannen skall sälja har han nog inget emot detta. Jag tycker det är vettigt att märka ut gränsen innan den nya grannen kommer så riskerar det inte att bli tjafs i efterhand. Försök klara det själv, Lantmäteriet är alldeles för dyra för sådant. De anlitar man bara om gränsmarkeringar saknas.
AnnaE
Tack för era goda svar.
Det talas om mätinstrument. Vad är det, var kan man ev låna?
/AnnaE
Överbölingen
AnnaE!
Kolla telefonktalogen eller Googla på "Maskinuthyrning".
mjohansson73
Gammal tråd, jag vet, men när en granne längre bort skulle sätta upp lite staket i somras så gick han all in med ett laserverktyg. Kanske lite overkill enligt mig.. men han ville inte höra något tjat ifrån kommunen att det felade här och där..

Dock använde han samtidigt instrumentet till att få staketet "rakt" i sin tur.

Det var ingen laser man hittar på byggmax eller biltema (typ lasermätare), utan han hyrde någon planlaser eller roterande från ett lokala cramo https://www.cramo.se/sv

Tror det stod topcon eller geomax på den, gul i alla fall, och inget man köper för ett litet projekt. Såg ungefär ut såhär https://automobilly.com/matinstrument-laser/

Lånade den av honom i min tur och det var ganska så smidigt att placera vid tomtgränsen (när man väl hittat den undangömda stolpen). Lite svårt att se strålen mitt på dagen, men framåt eftermiddagen gick det fint. Satte upp en gärdesgård (liten sektion) med hjälp av detta, har tidigare använt snören osv.

Hade även funderingar på att plana ut gräsmattan, men det återstår att se nästa sommar, fast då kanske man får hitta någon begagnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon