Matillin
Jag ska sätta en rosa och en vit ros i min rabatt.
Vet ej om man ska välja rabattros eller buskros, vad är skillnaden förutom att buskrosen blir större?
Har fått ett tips på en fin vit ros isberg, men vill gärna ha fler tips.

Bor i zoon 3-4, lite osäker då jag bor precis på gränsen.
Rabatten där jag ska sätta roserna ligger i sydost så det är sol till runt kl 2-4.

Finns det förresten några rosor som har mindre benägenhet att få bladlöss och andra sjukdomar så tar jag gärna emot tips på det.
Jag planterade lite rosor på andra sidan huset förra året som alla fick bladlöss.
Vad är bästa behandlingen för det?
Jag testade lite allt möjligt och plockade även bort för hand, men vad händer om man inte gör något alls, äter dom upp hela rosen då?
kerstin z5-6
Det är lättare att rek Rosor om man vet ung var i landet du bor dvs vilken zon du har.
Iceberg är fin men har en del bladsjukdomar. Floribundarosor blommar kontinuerligt,denna är en sådan rabattros vilket gör att den blir lägre än buskrosorna.Buskrosor kan vara engångsblommande eller blomma kontinuerligt ,återkommande
Det finns många jättefina rosor i vitt och rosa
Tänk på att rosor vill ha 6 tim sol/dag för att bli fina
Löss kan man få på rosor om läget inte är så bra tex mot en het vindstilla vägg.Av och till under försommaren finns löss på många rosor oavsett..Att klämma o spola med vattenslang hjälper.Lössinvasionen avtar efter midsommar.Gör man inget kan plantan kalätas..
Matillin
Just ja glömde skriva vilken zoon jag bor i. :-)
Men det är zoon 3-4, lite osäker då jag bor precis på gränsen.
Rabatten där jag ska sätta rosorna ligger i sydost så det är sol till runt kl 2-4.
Varierar i rabatten som är 6 m lång ungefär.
Kajsa
Titta runt i mina album, bor i zon 3 - 4 !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon