Whiskuchi
03-05-2011, 09:41
Den här sitter i ett hörn av toaletten här på jobbet, först trodde jag det var en lockespindel som fastnat i ett nät men vid en närmare titt ser den inte alls ut som någon lockespindel i kroppen och dessutom verkar det vara dess eget nät den sitter i. Jag har aldrig sett en sådan förr vad jag kan minnas, vad är det för typ? Bilden blev ganska mörk, den är snarare ljus- till mellanbrun på kroppen.
Jag vet inte, är inget bra på spindlar. Möjligtvis någon art tillhörande släktet käkspindlar, tetragnathidae (gissar vilt), kanske ngn Thetragnata sp. De kan vara sådär stora, smala och långbenta. men som sagt, mitt förslag är bara en dålig gissning...
Gossen Ruda
03-05-2011, 11:26
Ingen lockespindel iaf för de spinner inga nät. Tetragnatha brukar visserligen ha långa framben men de senare, särskilt 3:e benparet, brukar vara mycket kortare. Här är alla lika långa. Kanske en taknätspindel, Linyphia?
Whiskuchi
03-05-2011, 12:41
Taknätspindlar verkar enligt en bildgoogling ha större kropp i förhållande till benlängden. Proportionerna ser mer ut som en Tetragnatha men alla benen är lika långa på den här
Red Top
04-05-2011, 19:22
Kan det vara en sån här?
Bild två uppifrån.
Pholcus phalangioidesUr den här familjen:
Pholcidae
Whiskuchi
04-05-2011, 20:16
CITAT (Red Top @ 04-05-2011, 20:22)

Kan det vara en sån här?
Bild två uppifrån.
Pholcus phalangioidesUr den här familjen:
PholcidaeJapp, där har vi den!
Gossen Ruda
04-05-2011, 20:44
Det verkar mycket troligt, eller så kan det vara någon avlägsen släkting. Den tycks dock vara ensam i sitt släkte. Jag kollade i Artportalen och det finns bara 44 fynd registrerade i Sverige, mest runt kusterna upp till Gävletrakten.
Ja, det måste det vara, allting stämmer, från ben till kropp till boende. Kul att få ett namn på den.
Pholcidae, långbensspindlar, passande släktnamn.
Whiskuchi
16-08-2011, 08:40
Efter att ha varit osynlig ända sedan jag skrev trådstarten, dök den idag upp igen. Ännu en mörk bild, men med bättre skärpa än den första:
Vad roligt! Trevligt husdjur

av det lite ovanligare slaget (art alltså, spindlar är annars vanliga husdjur).
Whiskuchi
05-04-2012, 09:02
jag hittade en finsk notis om arten:
http://www.luomus.fi/svenska/zoologi/evert...nfo/pholcus.htmvår har nog också liftat med varuprover, vi får en del från tjeckien och polen. Nu har jag inte sett den på länge dock, hoppas den fortfarande lever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.