Full version: Spindel
Whiskuchi
Den här sitter i ett hörn av toaletten här på jobbet, först trodde jag det var en lockespindel som fastnat i ett nät men vid en närmare titt ser den inte alls ut som någon lockespindel i kroppen och dessutom verkar det vara dess eget nät den sitter i. Jag har aldrig sett en sådan förr vad jag kan minnas, vad är det för typ? Bilden blev ganska mörk, den är snarare ljus- till mellanbrun på kroppen.
amaira
Jag vet inte, är inget bra på spindlar. Möjligtvis någon art tillhörande släktet käkspindlar, tetragnathidae (gissar vilt), kanske ngn Thetragnata sp. De kan vara sådär stora, smala och långbenta. men som sagt, mitt förslag är bara en dålig gissning...
Gossen Ruda
Ingen lockespindel iaf för de spinner inga nät. Tetragnatha brukar visserligen ha långa framben men de senare, särskilt 3:e benparet, brukar vara mycket kortare. Här är alla lika långa. Kanske en taknätspindel, Linyphia?
Whiskuchi
Taknätspindlar verkar enligt en bildgoogling ha större kropp i förhållande till benlängden. Proportionerna ser mer ut som en Tetragnatha men alla benen är lika långa på den här g.gif
Red Top
Kan det vara en sån här?

Bild två uppifrån.
Pholcus phalangioides

Ur den här familjen:
Pholcidae
Whiskuchi
CITAT (Red Top @ 04-05-2011, 20:22) *
Kan det vara en sån här?

Bild två uppifrån.
Pholcus phalangioides

Ur den här familjen:
Pholcidae

Japp, där har vi den!
Gossen Ruda
Det verkar mycket troligt, eller så kan det vara någon avlägsen släkting. Den tycks dock vara ensam i sitt släkte. Jag kollade i Artportalen och det finns bara 44 fynd registrerade i Sverige, mest runt kusterna upp till Gävletrakten.
amaira
Ja, det måste det vara, allting stämmer, från ben till kropp till boende. Kul att få ett namn på den.
Pholcidae, långbensspindlar, passande släktnamn.
Whiskuchi
Efter att ha varit osynlig ända sedan jag skrev trådstarten, dök den idag upp igen. Ännu en mörk bild, men med bättre skärpa än den första:
amaira
Vad roligt! Trevligt husdjur wub.gif av det lite ovanligare slaget (art alltså, spindlar är annars vanliga husdjur).
Whiskuchi
jag hittade en finsk notis om arten: http://www.luomus.fi/svenska/zoologi/evert...nfo/pholcus.htm
vår har nog också liftat med varuprover, vi får en del från tjeckien och polen. Nu har jag inte sett den på länge dock, hoppas den fortfarande lever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon