Full version: Miniväxthus
catwik
Har köpt mig ett miniväxthus från biltema. Vill prova odla tomater.
Har ingen som helst kunskap hur jag ska göra. Tänkte iaf köpa färdiga plantor när de kommer.

Växthuset ska jag ha på min altan i söder. Jag bor i norrland.

Hur mycket ska man ha det öppet. Det kan väl bli ganska så varmt därinne under dagarna.
Vad gör jag om jag är bortrest några dagar. Kommer det att funka? Kan man lämna det öppet då och klarar det sig utan vattning?

Vad mer kan jag odla i växthuset?
Hur är det med gurka? Paprika? Majs?

Tacksam för tips
Åsa, mälardalen zon 2
Mitt i sommaren går nog tomatodlingen bättre utan växthus även i norrland tomater gillar INTE höga temperaturer och i ett sånt litet växthus blir det lätt dödligt hett i ett söderläge. Få växter gillar temperaturer över +30C, små drivhus/växthus är bra att ha vår och höst men inte på sommaren de blir för heta.

Du måste kunna ge vatten ifall växterna står i söderläge. Tomat vill ha byttor på runt 20liter vattnar man väl kan de kanske klara ett par dagar vill man att de ska klara sig längre får man investera i kärl med vattenreservoar eller skaffa någon som vattnar.

(ungefär samma sak gäller de andra växterna du tar upp, gillar inte höga temperaturer och behöver vatten när de blivit torra, en majsplanta kan dock klara sig med 10liter men du måste ju ha flera plantor för pollinering och den vindpollineras, chili kan också klara sig med 10liters bytta)
Taraxacum
Jag har också köpt miniväxthus på Biltema. Min tomatodling tänkte jag placera på en pallkrage (friland) där jag har täckodling. Plasten går att ta bort framåt sommaren och jag funderar på att lägga droppslang där för bevattning.
catwik
Blir det även för varmt om man har det öppet dygnet runt under sen varma sommarperioden?
KRT
Jag har också plastväxthus, men det är för vår och höst - på sommaren klarar det mesta sig utomhus och behöver inte stå i växthus. Tomater går utmöärkt på friland eller i kruka (om man väljer rätt sort) och behöver inte stå i växthus....

Har man fliken öppen borde det inte bli så varmt, men å andra sidan blir det då samma klimat som utomhus, så varför ha växterna i växthus då???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon