Erika Uppsala
Jag har en björkallé i utkanten av tomten och jag ska nu sätta en syrenhäck utanför björkallén. Jag har redan grävt ett dike utanför björkarna och grävt sönder en massa björkrötter så nu kommer väl björkarna få rotröta också. Mina frågor är kan jag täcka botten på gropen med någon duk för att hindra björkrötterna ifrån att komma in eller ska jag bara satsa på att lägga ner en droppslang och försöka att höja upp marknivån lite så att häcken i alla fall får en chans.
Anders Roslagen
När jag planterar buskar i närheten av mina björkar isolerar jag kanter och botten i planteringshålet med dagstidningar. På så sätt kan det planterade etablera sig i fred första och andra året utan björkrötter.
Gunilla T
Det är alltid ett riskprojekt att plantera nära björkar. Markduk hjälper inte för björkarnas rötter tar sig snabbt igenom. Inte heller upphöjda bäddar - de blir lika snabbt invaderade. Syrener är ju ganska tuffa växter men de behöver ju fukt och näring under etableringsfasen.

Jag gräver ner byggplast - det kan inga rötter ta sig igenom men kanske under så småningom. När man gräver syns ganska väl hur djupt rötterna går, dit måste man täcka.
Erika Uppsala
Hur stort dike tror ni jag måste göra diket för att kunna lägga ner byggplast?
Gunilla T
Jag sätter inte byggplast under växterna utan endast som rotstopp på kanten mot träden. Kan inte säga exakt men kanske 0,5 m djupt. När man gräver ser man trädens rötter och hur djupt de går. Så djupt måste man täcka och helst lite till, annars vänder rötterna upp i det nyplanterade.
Erika Uppsala
Aha då förstår jag, det bästa vore då kanske att sätta byggplast på sidan av gropen och lägga tidningar i botten. Med hur mycket tror ni att det skulle vara bra att höja upp bädden, vad tror ni om ca 50 cm och vad tror ni om droppslang i botten på diket?
Gunilla T
Det är bra att göra en lite upphöjd rabatt när man planterar eftersom jorden sjunker så småningom och då kan det bildas ett dike men 50cm låter väl ganska mycket om det är därför du vill höja rabatten.

Tidningar är bra eftersom de förmultnar så småningom.

Droppslang har jag ingen erfarenhet av men vet att det är bra vid nyplanteringar som kräver mycket vatten men brukar man inte gräva ner dom precis vid kanten och inte i botten?
Erika Uppsala
Jag tänkte mer att jag vill ge häcken så bra försprång som möjligt till björkarna och därför höja marknivån lite mer än vanligt, har beställt ett stort lass med jord så vi får väl se hur mycket som går åt.

Jag tror att det finns två typer av droppslang, en typ som man har ovanpå och en som man gräver ner, fördelen med att gräva ner slangen är ju att rötterna då drar sig nedåt istället för uppåt.

Tack för alla goda råd förresten, det känns som att den här häcken blev ett ganska stort projekt, hoppas bara jag inte har tagit ihjäl dem fina björkarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon