Full version: Hur mycket är 50l?
Tottes
Har byggt en liten blomsterbänk till min älskling den är 4m lång och 40*40 cm
Om inte min mattematik är helt fel så blir det 640 liters volym
Nu har jag en liten fråga till er
Har nämligen köpt 18st 50 liters säckar med planteringsjord, döm om min förvåning när det fortfarande finns plats för ca:6 säckar till
Hur mäts igentligen jord?
50 liter borde väll vara 50 liter eller?
Även om man skyller på att jorden sätter sig så är det ju lite skumt att det behövs dubbelt så mycket som det står på säckarna
Säckarna jag köpte var dessutom väldigt hårt packade
Vem lurar vem?

Stefan
*Stintan*
Den mäts säkert i relativt torrt och poröst tillstånd.

Väldigt snygg blomsterbänk du gjort!
malcolm
CITAT (Tottes @ 03-05-2011, 13:26) *
Har byggt en liten blomsterbänk till min älskling den är 4m lång och 40*40 cm
Om inte min mattematik är helt fel så blir det 640 liters volym
Nu har jag en liten fråga till er
Har nämligen köpt 18st 50 liters säckar med planteringsjord, döm om min förvåning när det fortfarande finns plats för ca:6 säckar till
Hur mäts igentligen jord?
50 liter borde väll vara 50 liter eller?
Även om man skyller på att jorden sätter sig så är det ju lite skumt att det behövs dubbelt så mycket som det står på säckarna
Säckarna jag köpte var dessutom väldigt hårt packade
Vem lurar vem?

Stefan

Jag har gjort samma erfarenheter som du, 50 l jord räcker inte till en låda med volymen 50 l. Det går i mycket mer.
Peztis
Snygg blomsterlåda!!!

Hoppas att du ställde den på plats innan du började ha i jorden. biggrin.gif
smuleborg
Det beror på vilken jord man köper. En hel del (kanske nästan all) av den jord som säljs i säck består till stora delar av luft. Den innehåller i stort sett bara torv och luft. Häll den i en grop, trampa i den och det blir inte mycket kvar. Vi alla borde bojkotta den här typen av jord (om det nu inte är mull och luft man vill ha), för det är inte jord.

Gossen Ruda
Jag hade nog pressat tillverkaren lite på vad som menas. Hotat med Konsumentverket.
Överbölingen
Jag utgårfrån att säcktillverkaren har en helt korrekt matematisk volymsberäkning på plaståtgången till 50l säckar.

Eftersom fuktighetsgraden inte går att standardisera så fylls säckarna automatiskt via någon typ av band och pallas.
Tekniskt sett så har ju "fluffigheten" också med volymen att göra.

Enda kundrättvisa metoden vore hårdpackning av jorden och pressade block. Om hårdpressadeblock är
0,6*0,4*0,21 m så blir blocken på 50,4 l. (ids inte räkna närmare). Det är givet att den volymen inte finns i de säckar vi köper.

Men den praktiska volymen funkar rätt bra ändå. En säck kopåpåse räcker till nästan tre st 20 l murarhinkar med tomat eller gurka. Då går en liter bort i varje kärl pga rotklumpen och att jag lämnar 3 cm från överkanten. Bla för en gruskupning runt gurkorna för att slippa rothalsröta.

Jag har faktiskt aldrig funderat över frågan förut.
Tottes
Tack för alla svaren biggrin.gif

Ställde den på rätt plats innan jorden fylldes i ;P

Tycker som sagt att det är lite lurt med mängden jord i säckarna men inget att göra åt

Tack för kommerntarena om dess utseende

Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon