gmats
Hej.
Har en ganska stor rund rabatt vid skogskanten av min tomt, Står en björk mitt i rabatten.
Verkar dock vara ganska svårt att få växter att trivas där så jag söker tips på några härdiga växter som man kan plantera.
jorden är väl ganska sandig, men ändå lerig på något vis.
Daggkåpa, Riddarsporre och Irisar verkar trivas bra där för dom förökar sig bra, men andra växter har det svårare.
Nån som kan tipsa om tacksamma växter ?
Gunilla T
Det är inte härdigheten som är problemet utan björken som växterna är planterade runt. De växter du nämner är sådana som alltid sprider sig och tål att växa lite varstans.

Hur länge har du haft rabatten intill björken? Kommer det andra trädrötter in eftersom du nämner att det är nära skogen?

Jorden brukar bli grusig när trädrötterna tar över, det är precis som om de förbrukar den mull som finns och kvar blir en grusig, sandig massa.

De enda växter jag kan komma på som på sikt klarar av en sådan miljö är Sedum arter/fetbladsväxter. De vill ha torrt och väldränerat om fötterna.
kerstin z5-6
Förutom redan nämnda, sandmalört som kryper, lammöra, kungsljus,olika vallmo dock ej bergvallmo,är torktåliga o klarar björkens konkurrens oftast
gmats
CITAT (Gunilla T @ 03-05-2011, 14:30) *
Det är inte härdigheten som är problemet utan björken som växterna är planterade runt. De växter du nämner är sådana som alltid sprider sig och tål att växa lite varstans.

Hur länge har du haft rabatten intill björken? Kommer det andra trädrötter in eftersom du nämner att det är nära skogen?

Jorden brukar bli grusig när trädrötterna tar över, det är precis som om de förbrukar den mull som finns och kvar blir en grusig, sandig massa.

De enda växter jag kan komma på som på sikt klarar av en sådan miljö är Sedum arter/fetbladsväxter. De vill ha torrt och väldränerat om fötterna.

Rabatten än nog inne på sitt kanske 5e år, Det finns en björk till angränsande. Sen är det relativt trädfritt nån meter innan man kommer in till tallskogen. Hela villaområdet är byggt på sandmo så det finns mängder av sand i botten. översta lagret är nog mer lera och matjord.
Vi har väl försökt jordförbättra lite med plantjord från handelsträdgården men det går åt ofantliga mängder.
Finns även nått inslag av något Prydnadsgräs som planterats dit som mår bra.
Jag ska testa med några av växterna ni nämner då, Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon