Full version: Klätterväxt
yoxler
Hej!

Jag har tänkt böja armeringsjärn och bygga en koja till mina barn. På järnen vill jag ha en klätterväxt.

Eftersom kojan inte kommer bli jättestor så vill jag inte att växten ska växa inåt utan i stort sett bara ha blad/blommor på utsidan av kojan.

Vilka klätterväxter kan ni rekommendera? Jag bor i zon1

/Andreas
Matillin
Inte riktigt vad du efterfrågar men man kan bygga kojor av pilkvistar också.
Man sätter ner pil i marken och böjer ihop dom och sen blir det en grön koja väldigt snabbt.

Vet inte om det finns någon klätterväxt som endast har blad inåt?
Murgröna växer ju i alla fall fort och har bara gröna blad, bladen är rätt tjocka så det borde ge rätt bra regnskydd kanske?
ingrids
Jag tänker mig att det du vill ha är en växt som slingrar sig runt stöden utan att förgrena sig särskilt mycket. Humle gör så, och den gulbladiga är mindre av ett ogräs. Ettårig blomma för dagen slingrar sig likaså.
yoxler
Tack för bra tips! jag har funderat på pil också men jag tror jag kan bygga en större koja av 4m långa armeringsjärn, men jag kanske har fel. Jag kan lite göra den formen jag själv vill också

Jag ska titta efter humle och murgröna, och se vilken som passar bäst.

mojan
Min fundering: Växter vill sträcka sig mot ljuset så när de vuxit sig lite täta så kommer alla blad att vilja utåt. Att de skulle växa inåt och fylla upp kojan tror jag inte. g.gif
Ingrid Zon3
Humle - tycker jag - är riktigt obehaglig att röra vid, så jag skulle inte plantera den med det syftet. Dessutom hade jag humle på gamla landstället som växte in på vinden och ut igen på andra sidan så det är risk för att du behöver machete för att hålla kojan öppen.

Pilkojan som Matillin föreslog tror jag däremot är en toppenidé, har sett liknande som berså/lövsal på nån mässa för några år sen. Snyggt och stadigt om man inte har några vatten- eller avloppsledningar i närheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon