Full version: Blomsterkaktus
fixarn
Har en blomsterkaktus, som jag undrar om någon vet namnet på?

CITAT (fixarn @ 03-05-2011, 15:23) *
Har en blomsterkaktus, som jag undrar om någon vet namnet på?

Äsch, jag lyckades inte få med bilden, den var tydligen för stor...får nog vänta med frågan...
Woodii
Du kan kanske ladda upp på en annan sida, som laddauppbilder.se eller liknande, och posta en länk?
fixarn
Mina bilder på kaktusen är på ca 1,3 MB, är det verkligen för stort? Eller är det jag som gör fel, när jag försöker ladda hit bilden, jag är inte så bra på datorer...men jag tycker man kan inte göra mer än klicka på "ladda ner" ...skulle så gärna vilja veta namnet på den. Blomman är stor, vaniljgul med rostfärgade foderblad och blomman liknar på alla sätt den på "Nattens Drottning", fast bladen är platta och långa.
Åsa, mälardalen zon 2
Står max 1000kb där man laddar upp bilden, jag brukar minska mina bilder i paint innan jag laddar in dem här.
fixarn
Tack för ditt svar, jag ska försöka minska på nå´t sätt. Paint har jag inte...
fixarn
Provar igen...[attachment=60337:DSCN3410.JPG]

Blev så glad att jag lyckades få in en bild, så jag "svarar mej själv"...Nudå, är det någon som vet namnet på just den här blomsterkaktusen? Jag tog ett skott av den där min mormor bodde sista åren på 90-talet och den blommar jättemycket sedan dess!
teo
Tror inte att det är 'Nattens drottning' (Selenicerus), de har mer fyrkantiga stjälkar men däremot kan det vara en Epihyllium, där finns det många sorter och hybrider.
fixarn
Nä, Nattens drottning är det inte och inte Nattens prinsessa heller, de har jag båda två och det är stor skillnad. Men blommorna är snarlika och jättestora, men de doftar inget. Det gör ju däremot Nattens drottningblomman! Härligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon