Elinzon1-2
Hej.

Med tre månader kvar till beräknad förlossning så frodas min lilla trädgård och ogräset. Problemet är att jag helst låter bli att böja mig, lyfta saker, kratta, knuffa skottkärra, gräva osv. Foglossning och trädgårdsarbete går helt enkelt inte ihop.

På helgerna pekar jag och maken lyfter, gräver och fixar, men är det någon som har några smarta knep för att kunna greja lite själv? Framför allt vill jag kunna plocka lite ogräs själv, men utan att böja mig eller göra krattande rörelser. Det hela är väldigt frustrerande, även om det går över.

Elin
*Stintan*
Du kan kanske sitta på en pall, finns ju trädgårdspallar på hjul. Eller kanske skyffla lite lätt.
malcolm
Jag köpte en ogräsplockare från Fiskars i hopp om att slippa krypa på knäna, har dock inte testat den ännu.

http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail...=tradedoublerEU
KRT
Pall att sitta på, alt sittunderlägg och sätt dig ner, rensa och flytta en liten bit.
Har också sett att det finns en serie verktyg fr Fiskars tror jag, med ergonomiska skaft. De är lite längre och böjda här och var. Finns säkert som ogräsjärn också (heter det ogräsjärn förresten?)

Tips från andra änden - gördel som håller ihop bäckenet..... Underlättar en hel del wink.gif
Peztis
Ett liggunderlag och lägg dig ned?

Eller inse trädgården inte behöver vara i tipptop och nagelsaxklippt!
Har skrivit det några gånger förr här på forumet men när sonen var liten så låg i stort sett hela trädgården i träda. Jag brukar skämta om att jag främjade ängsblommorna i gräsmattan för jisses så fint det är med prästkragar och annat som kommer egentligen!
lomsjön
Påsken ägnades åt att inviga Fiskars ogräsupptagare -fungerar jättebra! Sparar ryggen och enda "risken" är att den ger träningsvärk i armen efter "mantelrörelsen" när man släpper ogräset i kärran (eller i mitt fall många kärror...). Rekomenderas.
trädgårds-nina
När jag var gravid för andra gången, dock utan några större besvär med foglossning, men med magen i vädret, så satt jag på rumpan längs med rabatter osv med benen böjda framför mig och magen mellan dem, det var det enda som fungerade. OCH att man kanske måste acceptera att det blir lite eftersatt både före och efter nedkomst. Kanske funkar att stå på alla fyra?? Se till att ha ordentligt under rumpan i alla fall, så du inte blir kall wink.gif. Lycka till med bebisen!!
Elinzon1-2
Tack för tipsen. thanks.gif

Jag har upphöjda odlingslådor, där blir det pall för att luckra och rensa. Övrig rabatt blir nog sitta på rumpan. Maken skall stanna till på vägen hem och köpa en Lucko åt mig, har grymt mycket fröogräs i odlingslådorna. Efter det har maken lovat att tömma ut äldsta komposten i det som skall bli potatisland och kanske sätta lite potatis bravo.gif

Har spanat på ogräsupptagaren också, grannen har en, kanske skall fråga om jag får låna...

Sedan är det bara att inse sina begränsningar och veta att det kommer ett år till. Tur att maken gillar att bära och gräva, ogräs är däremot inte hans grej. Och så måsta han hinna allt annat, som tvätta, handla, laga mat, städa, promenera hundar osv. Vi är ganska överens om att detta är sista graviditeten för oss båda wink.gif

Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon