Full version: Bra avhärdningsmetod
abbbe
Hur avhärdar du? Enligt de flesta på odla ska man ställa ut växterna i skuggan först, och sedan allt soligare. Visst går det, men det finns ett annat bra alternativ som jag gör. Den går ut på att man ställer växten i fråga i full sol mitt på dagen utomhus.

Första dagen 5 minuter.
Andra dagen 10 minuter.
Tredje dagen 15 minuter.
30 minuter.
1 timme.
Osv...

Brukar ni göra så?
*Stintan*
Det beror väl på vad som ska avhärdas, allt vill inte stå i full sol ens när det är avhärdat.
abbbe
Fast å ena sidan förstår man att det inte riktar sig mot solskygga växter.
kerstin z5-6
ännu mindre jobb är fiberduksmetoden
Sätt ut på halvskuggig skyddad plats , täck med 4 lager fiberduk
ta av ett lager var 4 dag
klart!
EKLO
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-05-2011, 17:48) *
klart!

gud så smart - hur kan man inte komma på sånt själv - varmt tack för detta enkla tips!
smuleborg
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-05-2011, 17:48) *
klart!

Tack för tipset thanks.gif .
kerstin z5-6
metoden förutsätter att perioden med -6 minusgrader och sådant hemskt .. är förbi förstås och de tas alltså inte in nattetid,ner till -2 funkar utmärkt.. ja ni fattar smile.gif
smuleborg
Jag tackar igen. Gud så smart o.s.v. som EKLO skrev. Tack för att du delar med dig.
gnon49
Fiberduk o stenar som magasinerar värmen tycker jag är ett relativt säkert sätt att klara sommarplantorna, även om det blir några minusgrader på natten.
Trots flera minusgrader i natt så var det inga småplantor som gått åt. Fiberduk är helt fantastiskt mot kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon