Pue
Här har jag lagt upp ett foto från idag på blomman.
Som frågan är på den sidan, ställer jag även här, kan jag bara bryta av ett skott o plantera i jorden??
Ingen risk att skada växten?

Mvh Pue
merlin68
Nej inga problem att ta skott på den! Du kan t o m få nya små pengaträd plantor från blad som du antingen lägger på lätt fuktad jord eller sticker ned lite lätt i jord. Busenkelt tummenupp.gif
Aqvakul
Kan inte bli enklare!
fifimar
Lånar tråden lite, jag undrar vad som är bästa sättet att få ett ledset pengaträd på fötter igen?

Bladen har blivit tunna och skrumpna och jag vill gärna behålla plantan. Låter det bra att plantera om den i ny jord och större kruka, och samtidigt kontrollera rötterna så de inte är skadade?

Tacksam för förslag och bild kan ordnas om ni vill.
mamamaggan
Så brukar mina se ut när jag vattnat för mycket . Hur fuktigt har de det ?

Prova att plantera om skulle jag råda dig till .
Aqvakul
Det kan faktiskt också bero på torka, för liten kruka/jordklump...
fifimar
CITAT (mamamaggan @ 31-05-2011, 20:02) *
Så brukar mina se ut när jag vattnat för mycket . Hur fuktigt har de det ?

Prova att plantera om skulle jag råda dig till .

Mjo, jag misstänker att jag vattnat på för bra och att det är därför.. Just nu är det torrt i krukan när jag insåg att det började sloka. Hoppas hoppas hoppas att den lyckas återhämta sig dock!

Men jag kör en omplantering och större kruka och håller tummarna, vet bättre till nästa gång i alla fall!

CITAT (Aqvakul @ 31-05-2011, 20:21) *
Det kan faktiskt också bero på torka, för liten kruka/jordklump...

Liten kruka är möjligt att det är, sedan är nog jorden "slut" tror det är U-jord från förra eller förrförra året så den kan nog behöva lite nytt smile.gif Ska ge den nytt boende och mysigare att stoppa rötterna i och som sagt hålla tummarna.

Är det någon särskild jord man ska ha till dessa? Har läst att man ska blanda till något men jag och alla jag känner har alltid haft vanlig jord. Finns det färdigt i påse man kan köpa om man är lat? wink.gif
ninnisky
Jag brukar vara ganska brutal med mina penningaträd, d v s klippa ner dom till den form jag vill ha på dom och samtidigt plantera om i ny jord (vanlig blomjord) och större kruka. Brukar också pilla bort en del gamla rötter om det behövs. Hittills har det lyckats. Mitt träd har bott hos mig i nästan 35 år!

Aqvakul
De är inte kräsna och behöver ingen särskild jord... Jag beskär också mina ganska brutalt...
Så länge man inte dränker dem, lär de överleva...
Sainty
CITAT (ninnisky @ 31-05-2011, 20:57) *
Jag brukar vara ganska brutal med mina penningaträd, d v s klippa ner dom till den form jag vill ha på dom och samtidigt plantera om i ny jord (vanlig blomjord) och större kruka. Brukar också pilla bort en del gamla rötter om det behövs. Hittills har det lyckats. Mitt träd har bott hos mig i nästan 35 år!

Oooh! Den är ju äldre än vad jag är. Har du kanske några bilder som du kan dela med dig? Hur tjock är stommen, hur hög är växten? Har läst att endast riktigt gamla exemplar av Crassula Ovata som är odlade i kruka blommar. Har du lyckats att få den att blomma någon gång?
fifimar

Ville bara meddela att det ledsna pengaträdet som jag lånade tråden för mår mycket bättre idag! Den fick större kruka och ny jord och har inte sett en droppe vatten på nästan två månader och nästan alla bladen har tjockat till sig och blivit spänstiga igen!

Tack för hjälpen kära odlare och nu hoppas jag att trädet vill bli ett riktigt träd wink.gif
Woodii
Vad kul! smile.gif Det är så roligt när man får dassiga växter att hämta sig. Gör underverk för ens krukväxtliga självförtroende! biggrin.gif

Har en liknande erfarenhet med just paradisträd, jag hade två som varit hos en släkting i ca fem år medan jag flyttat runt, de hade nog stått för skuggigt och var jättehöga, nästan 1 meter och glesa. De stod i samma små krukor som jag lämnat dem i, och hade vält om de inte lutat sig mot fönstret. Bladen var långsmala, mjuka, skrynkliga och silvriga. De såg kort sagt för devil.gif -iga ut...

Jag kapade av dem 15-20 cm upp, tog bort det mesta av dem faktiskt. Några låga grenar fick de behålla så länge. De fick nya lerkrukor och kaktusjord med lecakulor. Några av de kapade topparna stack jag ner i en kruka jord. Sedan ställde jag ut alla tre i trädgården i full sol. Detta var i maj.

Nu är de SÅ mycket finare! De stora har fått en massa nya blad både där jag kapade och på andra grenar också. De grenar jag lämnade kvar ser mycket friskare ut och de kapade jag satte har också tagit sig bra.

[attachment=62862:DSC05356.JPG]

Grenarna till höger är gamla, stammen var helt kal efter beskärningen.

[attachment=62863:DSC05357.JPG]

Denna hade två stammar och fick behålla lite mer.
batski
CITAT (fifimar @ 31-05-2011, 20:38) *
Är det någon särskild jord man ska ha till dessa? Har läst att man ska blanda till något men jag och alla jag känner har alltid haft vanlig jord. Finns det färdigt i påse man kan köpa om man är lat? wink.gif

Plantagens Blomjord med leca kanske. Eller Hasselfors P-jord som man själv kan blanda med små leca-kulor.
batski
Kolla in den här. Önskar mig en sån i julklapp tongue.gif

Och här är en som växer vilt i Sydafrika. De är riktigt vackra och charmiga som fullvuxna ju.
evaisa
tummenupp.gif

En sån glad man! Undrar om han duschar jätteväxten, hur går en omplantering till?

Grym Bild Batski!
Woodii
Wow, den var imponerande! Och kul att den blommar också. Undrar hur länge han haft den? Och var skulle du placera den julklappen?

Den vilda var häftig, den ser nästan hamlad ut... Avbetad kanske? Eller blir de så av sig själva?
batski
CITAT (evaisa @ 17-07-2011, 18:23) *
tummenupp.gif

En sån glad man! Undrar om han duschar jätteväxten, hur går en omplantering till?

Grym Bild Batski!

Klart han är glad med en sån cool crassula biggrin.gif Jag skulle gissa att han bara byter den översta delen av jorden. Ja jag blev fett impad första gången jag såg bilden.

CITAT (Woodii @ 17-07-2011, 20:30) *
Wow, den var imponerande! Och kul att den blommar också. Undrar hur länge han haft den? Och var skulle du placera den julklappen?

Den vilda var häftig, den ser nästan hamlad ut... Avbetad kanske? Eller blir de så av sig själva?

Ja du, om jag fick en sån julklapp skulle jag nog behöva flytta till en större bostad tongue.gif Jag tror faktiskt de blir så av sig själva. Här är en till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon