officinalis
Lite allmänt om odlingen:
Jag odlar under dagsljus-lysrör. Temperaturen växlar mellan 19-26 grader beroende på solinstrålning och annat. Luftfuktigheten ligger på runt 40-50%
Plantorna är sådda i februari och omskolade två gånger i "kvalitetsjord"

Mina chilepeppar-plantor börjar uppvisa på symptom som jag närmst bedömer är någon form av virus.
Kanske någon mosaik. Men jag är osäker och undrar ifall det finns någon expertis här som har några idéer.

Det är framförallt en C. annuum 'Aji Blanco Cristal' som uppvisar flest symptom.

Här uppvisar de äldsta bladen på Aji kloroser. Bladnerverna tycks behålla sin färg. Ser snarare ut som någon form av näringsbrist. Kanske magnesium?

En del blad, även yngre är knottriga. Jag tycker det ser ut som ingångar där trips lägger sina ägg (efter att ha sett bilder), men jag har väldigt lite problem med trips i år. Har hittat max 3 stycken och har inga större trips-angrepp.

En del blad ser skadade ut i precis vid bladnerverna. Ser inga insekter. Detta symptom uppträder även på flera sorter. Bland annat C. chinense 'Trinidad Seasoning'

Nytillväxten är missbildad. Gäller i stort sett bara sorten Aji Blanco Cristal

Sorten Hot Lemon uppvisar någon slags prickighet som jag tycker är oroväckande. Någon mosaik?

Tacksam för hjälp!
Iren
Ja det ska bli intressant att se vad du får för tips om detta. Står dom nära varandra så att det kan smitta mellan plantorna? Konstigt annars om bara några uppvisar symptom? Men så tråkigt för dig...
officinalis
Jodå, dom står relativt tätt och kan nudda varandra en del. Alla uppvisar väl egentligen någon form av symptom, mer eller mindre och varierar en aning. Hot Lemon och Aji Blanco Cristal är de som är värst drabbade.
Sarit Gat som står på en annan plats och är sådd några veckor senare uppvisar inga symptom.
Åsa, mälardalen zon 2
Alla bilder visar bara klimatbetinmgade saker ex. de missbildade bladen tyder på icke optimalt klimat då bladen "föddes fram", de små ödemen (små vårtor) under bladen likaså.

De lite gulnande bladen kan vara utslitna blad eller näringsbrist
officinalis
Får hoppas du har rätt. Känns knöligt att få in mosaikvirus hemma. Jag tycker en del tyder på mosaik också. Men symptomen jag variera så mycket mellan olika stammar, så svårt att säga med säkerhet. Men missbildningar, diffus mosaik och skadorna ovan påminner en del om bilder jag sett på virussjuka plantor. Näringsbrist tror jag inte på. Möjligen någon form av antagonism i sådant fall.
Jag får följa plantorna, hålla bra hygien och se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon