PMK
Tja!

Jag va precis på Plantagen och fick total-dille på alla fina kryddväxter som finns att välja mellan!

Men innan jag slänger ner alla i pallkragen har jag hört att man bör tänka efter lite först.
  • Mynta sprider sig väldigt mycket tydligen, likaså.. timjan och oregano? Stämmer det? Andra sorter som gör det?
  • Vill ju inte att dessa sorter med åren skall ta över hela pallkragen liksom, vore ju väldigt tråkigt? Så därför funderar jag på att gräva ner hinkar i jorden, som blir som ''krukor'' i själva pallkragen?

Eller behövs inte det? Någon annan lösning kanske?

Mvh Niklas! smile.gif
Fågelvägen
Av de kryddväxter du nämner tycker jag den läckra oreganon är besvärligast. Om du låter den blomma - den har vackra blommor! - så har du den ÖVERALLT. De små självsådda plantorna är oansenliga, så man missar dem lätt.
Timjan är beskedligare, sår sig inte så ofta.
Myntorna lär sprida sig med rotsystemet, så det är vanligen dem man brukar stänga in i en hink utan botten.
Odlar du i en pallkrage är det säkert lättare att hålla koll på dem och rensa bort fröplantor. Har du grus runt pallkragen? Oregano gillar grus! Och när du sedan byter jord i pallkragen följer oreganons frön med.
KatteLatte
Mynta i kruka är nog klokt. Kan ipfs även bero på vad det är för sort. Hos mig finns ett anta myntor som uppför sig rätt bra, men just den som är planterad i kruka har rymt därifrån och ut i rabatten ändå devil.gif

Eler så är de intelligenta och/eller obstinata till "mentaliteten", helt enkelt wacko.gif
PMK
Tack för svar! smile.gif

Låter som man skall plocka blommorna av oreganon då med andra ord? smile.gif

Myntan har jag läst på lite mer och kör bottenlös hink på, men oregano sprider sig alltså inte via rötterna då?
trädgårds-nina
Håller med de flesta svaren här. Mynta ÄR aggressiv. Grävde själv ner hinkar för minst 5 år sedan, rötterna växer över kanten för jag var väl lite för estetisk och ville inte att kanten skulle synas över jorden så jag grävde ner hinkarna precis under ytan. MEN det funkar om man håller efter.
Oreganon är snäll om man håller efter det som frösår sig, jag är lite för blödig och låter för många plantor vara kvar, men om man lär sig känna igen de små rackarna eller har mage att ta bort blomningen så är inte Oregano ett problem enligt mig. Oregano sprider sig inte med rötterna.
Timjan frösår sig inte hos mig, de brukar tyvärr dö ut på vintern.
Eva i Västerås
Citronmeliss fröar också av sig lika mycket som oregano.
PMK
Tack för kanonfina svar alla! smile.gif Bottenlös hink till mynta och resten låter jag bara vara och håller efter rent allmänt!

Toppen!!
Peztis
Oreganon har underbara blommor som fjärilar och humlor älskar - sedan bör de klippas av fort!
Jag har oregano över hela trädgården - det luktar underbart när man klipper gräset men det är jobbigt i rabatternba för rötterna är ganska ordenligta.

Min timjan frösår sig villigt och klarar vintrarna här några mil norr om Stockholm bra. Men det är ju absolut inga problem med att hålla koll på den. Och bra plantor att kruka upp och ge bort eller sälja vidare!

Citronmeliss har för mig inte innebärt några bekymmer om man inte tar det i akt att den inte tar sig då...

Kungsmyntan/oreganon är det du ska hålla koll på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon