isklockan
Hej!
Jag har en fråga som kanske kan tyckas oväsentlig men prövar dock att fråga här ifall någon vet.

Jag har ialla år haft köpe petunier som jag när blommorna vissnat " dragit " ut den vissnade blomman från där den sitter. För därifrån som blomman suttit kommer det ju ut en ny .Och det har ju fungerat bra. Jag har däremot en vän som alltid knipsar av den vissnade blomman och då har ju även hon knipsat av hela delen som blomman suttit på .Och det har fungerat bra för henne.

Nu till min fråga . Jag har nu i år för första gången sått petunier själv och det har redan kommit blommor . Man ska ju ta bort blommorna för att växten ska växa bra. MEN hur ska jag då ta bort blomman . På mitt vanliga sätt eller så som vännen alltid gjort. Det kanske inte spelar nån roll.

Hoppas ni förstår frågan.

MVH isklockan
Peztis
Jag har alltid knipsat av själva "blomhållaren" för annars kommer det ju en frökapsel och då läggs energin på fröerna så det blommar mindre då.

Ledsen, men jag rekommenderar så som din vän gör... smile.gif

Om man knipsar av så grenar sig dessutom plantan och den blir buskigare och inte så ranglig som den annars lätt kan bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon