RonjaRövardotter
Jag bor i zon 7, högt beläget med mycket blåst. Har ett nyväckt odlings- och trädgårdsintresse och tänkte i år satsa lite på träd och någon buske.

Har ni några bra tips på en buske (max ca 1.30m) samt ett mindre prydnadsträd? Dessa ska stå i samma del av trädgården i samband med en stengång, 1 rött hus, 1 grönt hus, en lila jättestor syrén och en häck som får röda bär på hösten.

Vill också ha lite fruktträd, tips på typ av fruktträd och sorter som är riktigt härdiga önskas. Ytan där jag tänkte plantera träden är en slänt på ca 11x10 m. Äpple, plommon, körsbär eller....?? Måste jag plantera fler av typ äppleträd för att de ska pollineras eller?

Kan verkligen nada om detta så tips och råd emottages mycket tacksamt!!!
Cilla
Det finns en bok som du måste ha: http://www.odla.nu/artiklar/bokrecensioner...ar/appel-i-norr. Och så finns en till med samma namn nästan, Äpplen i norr, om jag inte minns fel.

Och ja, om du inte har grannar nära måste du ha äppelsorter som kan pollinera varandra. Plommon för zon 7 känner jag inte till, och inte körsbär heller, men det kan finnas. Flera körsbärssorter är självfertila, dvs de behövs inte två sorter.

Buskar: En som utvecklas fint i norr är rosen Pimpinellifolia 'Plena', Finlands vita ros.

Rönnar får fina bär. Kolla på www.eplanta.com vilka sorter du kan använda som de har. Sälgen är också ett underskattat träd med sina grönsilvriga stammar, gröna årsskott och "videkissar" som blir alldeles gula och som är viktiga för bin och humlor. Jag vet att sälg utvecklas bra i zon 6.
Gåsis
Jag odlar också i zon sju och mina frågor är det ganska glest med svar på. Vinbär och krusbär går bra. Äpplen, tex rödluvan, kaneläpple, oranie, transparent blanch, rescue och en del andra sorter funkar men får små äpplen. Skuggmorell går liksom lettisk låg om man vill ha körsbär. Plommon vill inte riktigt, träden lever men får inte frukt. Vindrutan zilga har jag mot varm vägg på friland och den får bär sent varje höst.

Prydnadsträd och buskar finns en hel del. Jag har inte så många men en forsythia verkar klara sig, gul ölandstok, aronia, häggmispel, schersmin och så min absoluta favorit - skogstryn.

/Åsa
Cilla
Gåsis: Bra erfarenhetslista du har! Att svaren blir glesa här är för att det är färre som har erfarenheter i norr än söder. Ni som odlar i norr har massor att lära oss andra, så fortsätt att dela med dig!

Testa att skugga plommonet med juteväv eller annan skuggväv liksom man gör med persika längre söderut. Kanske blommar det för tidigt hos dig (som på många andra ställen)? Plommon reagerar mer på ljus än värme och kan luras att blomma för tidigt så att blommorna fryser eller det är för kallt för att pollinerarinsekter ska ha vaknat.

En annan sak är bra att veta för zon 7: Vårplantera. Längre söderut kan man gärna plantera sent på höstarna, men i norr/strängare zoner hinner de inte rota sig innan tjälen slår till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon