ninah
Hej!

Jag flyttade in i en ny bostad i november och i min lilla trädgård har jag ett litet träd. Det är ca 3 meter högt av okänd sort. Trädet har varken knoppar eller blad. Grannar berättar att det inte heller hade löv förra sommaren. Andra äppelträd ett par meter bort ser ut att må bra.

Jag antar att det inte lever trots att det ser "ungt" ut. Vad kan det bero på?

Kan man göra något eller är det bara att ta fram sågen?

Tack på förhand för svar.
Huggorm
Hade det inga löv i fjol heller är det säkert dött. Du kan skrapa lite med nageln på en kvist, och om det är grön under barken lever det.

Vad det dött av är ju svårt att säga, men förra vintern var extrem och det kanske var mer än trädet tålde. Har du tur kanske det kommer nya skott från basen, ibland kan rotsystemet överleva fast resten dött, men beroende på vad det är för träd så är det ju olika intressant med stubbskott.
mojan
Idé: Om du ändå tänker såga ner trädet så kan du använda det som "spalje". Ta ner det så det har några tjocka grenar kvar. Plantera sedan någon vacker klätterväxt som klättrar upp i den gamla stammen. Klematis, kaprifol eller vad som passar/du tycker om.
Iren
CITAT (mojan @ 04-05-2011, 15:07) *
Idé: Om du ändå tänker såga ner trädet så kan du använda det som "spalje". Ta ner det så det har några tjocka grenar kvar. Plantera sedan någon vacker klätterväxt som klättrar upp i den gamla stammen. Klematis, kaprifol eller vad som passar/du tycker om.

Även Honungsrosen är ju som gjord för detta, blommar vackert och doftar underbart!!
mojan
CITAT (Iren @ 04-05-2011, 15:41) *
Även Honungsrosen är ju som gjord för detta, blommar vackert och doftar underbart!!

Att jag glömde den! En honungsros planterade jag i fjol, den ska "slänga sig upp" i en idegran hade jag tänkt. Den ser redan så fin ut och har tagit tag om en idegransgren. wub.gif
Iren
Gillar uttrycket "slänga sig upp"!!! Ska säga det till min Helena som är lite seg med slängandet biggrin.gif
mojan
CITAT (Iren @ 04-05-2011, 19:10) *
Gillar uttrycket "slänga sig upp"!!! Ska säga det till min Helena som är lite seg med slängandet biggrin.gif

tummenupp.gif
ninah
Tack för svar!

Bröt av en liten gren - torrt som fnöske, så nog är trädet dött.

Ska behålla stammen som föreslaget, speciellt då det står "strategiskt" bra och skyddar mot insyn rolleyes.gif

/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon