Dan
Har under flera år ömt vårdat min grämatta som blivit riktigt bra. Jag inleder varje vår med att vertikalskära, stödså och dressa med fin sand vilket i kombination med gödning och regelbunden vattning resulterat i en kanonfin gräsmatta.

I år bytte jag sanden mot Rölunda Toppdress vilket jag dock bittert har ångrat. De 27 säckarna innehöll störa mängder småsten vilket inneburit ett enormt arbete att plocka upp ur grämattan. Vissa stenar var så stora som 12 mm. Producenten förnekade inledningsvis att detta kunde vara möjligt och föreslog att om det överhuvudtaget fanns några stenar så skulle jag hyra en vält för att välta ner dessa i gräsmattan. Jag valde istället att hyra in 10 tonåringar som fick plocka sten i 4 timmar - något som dock inte Rölunda vill bekosta trots att de efter att ha analyserat mina returnerade säckar konstaterade att dressen innehöll stenar

Nej - nästa är går jag tillbaka till min fina sand igen

angry.gif
Garden bliss
Erbjöd de ingen annan kompensation? Bra att veta vilka märken man ska undvika.
ceci
ser att detta är i från i fjol. Men måste bara komma lite med ett helt annat syn på Rölundas jord. Jag har själv brukat den i endel år nu. Och har aldrig haft så bra avlingar med grönsakene. Ros jorden deras är helt otrolig bra. Kokomposten deras är riktig kokompost. Och de är faktisk de enda som bruker riktig kompost i deras jordar. Altså mindre med torv och annat utfyllning. De som driver Rölunda är bönder som har drevet med jord i hela deras liv. Altså folk som verkligen kan och vet detta om att dyrka och få saker till att växa. De scorer ochså högt på tester.
Jag kan inte föreställa mig att du inte hadde fått nya säckar om du hadde bevist at det var fel på dom. Men jag grunner jo också på varför du fortsatte att hela ut slik jord med stor sten i . För det måste du jo ha sett när du oppnade säcken , sedan som du säger så var stenerna upp mot 12mm. Det tror jag nog Rölunda också frågade sig. Jag gör det i varje fall. Och då hadde du jo inte behövd 10 ungdommar som pluckade i 4 timmar . Ser jag det er fel på ett produkt fortsetter jag jo inte att öppna säck efter säck ? Som sagt jag tycker det inte fins en jord som slår Rölundas sina. Änglamark är också Rölundas sin jord. Den lot de delta på en täst med 10 olika sorter . Och den slog alla utanom Plantagen sin, men samtidig så bruker Rölunda mycket mera naturgödsel än blant annat plantagen sin. Som t.e.x säger de : – Vi komposterar hönsgödseln tillsammans med bark och torv i minst ett år. Det är en mer kostsam och tidskrävande metod än att bara blanda i torkad gödsel, men jorden blir mer näringsrik, säger han. Så jag i är i varje fall stor nöjd med deras produkter. Inte är de så dyra hellre. Och de har fortfarande 50 l säckar.

cyrX
Jag köpte maxis toppdress förra året som ju är Rölunda. Den var full med småsten så mattan var överfull med sten. Såg inte det direkt vid dressningen utan först efter att det sjönk undan. Ringde Rölunda och skickade bilder på det och det var inga problem att få pengarna tillbaka plus lite extra för besväret. Vet dock inte om jag vågar köpa Maxis dress i år.
delapaco
Hej. Olle Berg (gräsmattegurun) rekommenderar ju sedan några år Rölunda toppdress. Precis dessa klagomål dök upp för något år sedan. Men inte från alla användare. Olle grävde i saken, och det visade sig att Rölunda använde sig av två olika ställen för packning/uppbyggnad av produkten, och den ena hade mindre bra koll på sin kvalitet .. Om jag förstår det hela rätt så skall det nu vara åtgärdat. Har dock inte provat själv. Köpte en pall Weibulls toppdress för ett par år sedan, och den var mycket bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon