Full version: växter för full sol
lomsjön
Hej! Äntligen kommit till skott med en slänt mellan altan och gräsmatta -det blir oregelbundna terraserade sektioner (typ odlingsbäddar). Nu ska de fyllas med soltåliga växter efter kriterierna: ska passa på en naturtomt och där samsas med ormbunkar, ek, lönn, hassel och gärna kännas "vilda". Helst perenner. Jag behöver tips på både lite högre och låga. Så här långt funderar jag på något gräs+blodtopp, taklök, kryddväxter typ timjan och lavendel, vädd, kärleksört osv. Och att transplantera lite från naturen runt om. Ca 30m2 skall fyllas -sakta men säkert. Någon som har bra tips? Tack på förhand från nykomlingen!
EKLO
Om jag var som du skulle jag gå omkring i naturen omkring och titta på vad det finns för blommor och andra växter, sedan ta reda på deras latinska namn och därefter kolla vad som kan finnas i plantskolor med samma familjenamn - på så sätt bör du komma nära den naturliga miljö du är ute efter.

Å andra sidan kan man ju knappast säga att lavendel, taklök och blodtopp är ens kusiner till växterna omkring, och därför tänker jag: Kanske är det mer former och färger som är viktiga, än att växten i sig känns vild. Jag har själv naturtomt, och månar om att den inte ska bli "stadsaktig". Mest odlar jag grönsaker, men blommorna väljer jag på sådant sätt att det inte blir stora fält av skarpa färger tex. Men varför inte börja med sommarblommor och grönsaker i delar av landen så att du inte behöver bestämma allt på en gång, utan se lite hur det artar sig?
Gunilla T
Vill bara säga några ord om taklöken. Jag är en riktig taklöksfantast och har odlat denna trevliga växt i många år. Taklök kan man göra mycket med, tavlor eller plantera dem i olika krukor och kärl, eller gamla skor eller konservburkar bara man ser till att det är väldränerat. Mellan stenar eller i grusrabatter där de får komma till sin rätt men inte i blandade rabatter där andra perenner skuggar dom. Deras tjusning som växt försvinner också, de bör vara något av prima primadonnor. De är småväxta och kan inte hävda sig bland uppvuxna perenner.

De tål det mesta men inte vinterblöta rabatter, då ruttnar de. Mycket grusblandad jord, gärna med grus på ytan också som håller det torrt runt rothalsarna.
ilPadrino
Kornvallmo är ruggigt snyggt ihop med prydnadsgräs och lavendel.
lomsjön
Tack för tipsen! Planteringarna kommer inte att vara blandade högt och lågt, utan snarare gå från högt (gräs+blodtopp el dyl)på vänster sida till lågt på höger sida (taklök el dyl) -ca13m från början till slut, och ca 2,5m bred (terrasserat). Det ger mig möjlighet att avgränsa, så de olika växterna ska inte behöva trängas! Helt rätt att jag tänkt mer på form är ursprung när jag säger "vilt" -rosor och pyntiga träd/buskar i raka led vill jag inte ha, men gillar det som redan växer här -pioner, aklejor, julrosor, getrams, daggkåpa,vitsippor, liljekonvalj, nunneört, ormbunkar, hosta, björnbär, vass och näckrosor mm. Och taklök av diverse sorter runt lite mossiga stenar. Woodland delen och halvskuggan har jag koll på, men helt ny, stor anläggning i full sol tycker jag är svårare. Men, som sagt det gör inget om det tar tid att få till det! Fler tips mottages med tacksamhet!
kerstin z5-6
Växter som tycker om sol och väldränerat läge är ofta gråbladiga,detta kan hjälpa till att binda samman delar av området och göra det mindre "pyntigt".
Sandmalört är fin, kryper,lammöra ,ostronört,limonium latifolium är en lite ovanligare växt,(gröna småblad lila kolvar,50 cm hög, en perenn risp som liknar Perovskia och lavendel. Riddarsporrar passar fint med pioner.
Penstemoner från nordamerika är mkt torktåliga vill ha full sol och behöver inte vattnas efter etablering öht.
lomsjön
Hej igen -sakta men säkert börjar planteringen ta form! Besök på Botaniska i Göteborg i helgen gav mersmak... Såg där ett fjädergräs, stipa pennata som mannen föll för -är det någon som har erfarenhet av det, eller vet var jag kan köpa det?
Tack på förhand för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon