Full version: Vindruvor/labruska
Verra

Jag fick en idé om att ha vindruvor på balkongen, vi har en ful, grå betong vägg som måste täckas..

Efter en del läsande så tror jag att någon sort av labruska passar bäst. De ska vara en buskig planta som tål sol på sommaren och kyla på vintern och som ger goda druvor att äta. Fler krav än så har jag inte wink.gif
Frågan är bara vilken sort man ska köpa? Och om dem är någorlunda lätta att få tag på, har inte så många ställen att köpa på häromkring nämligen. Bor lite öde wink.gif

Vi bor i zoon 2, och har sol på balkongen i stort sett hela dagen.

Vad krävs det för krukstorlek och vad ska man ha för jord?
Hur ska man gödsla och beskära?
Och hur gör man om vintern för att den inte ska frysa ihjäl?

Mycket tacksam för svar smile.gif

/Veronica
KatteLatte
Jag har 2 röda labrusca druvor mot ett glest räcke, i blåst-utsatt läge i zon 3.

Den ena började bära andra året men den andra tog litet längre tid på sig, troligen då den har mera rotkonkurrens med annat. Väldigt söta och goda och den som är igång oredentligt har gett väldigt bra skörd.

Jag gör inget speciellt med de vinterstid annat än täcka stockarna längst ned med tjockt lager löv. Beskäring sent på hösten, men behöver även göra det sommarstid så den inte skall invadera uteplatsen; har ett skräckscenario att bli strypt av en amoklöpande vinraka......

Sommarstid försöker jag ha kvar 2 klasar på varje gren och hålla efter det som är utanför.

Vattnar rätt mycket.

Map balkongodling; du har ju nackdle att rötterna inte är lika väl skyddade mot kyla då de är i kruka, jämfört med om du hade haft möjlighet att grävaned plantorna; och di måste nog räkna med att det även drar kyla underifrån. Vet inte, hur man bäst motverkar detta.

Nu var det ju Labrusca du ville ha; kan dock även tipsa om estniska staketdruvor; har en sån på ett annat ställe och den har ju rykte om sig att klara kyla bra.
Verra
Ok! Tack för svaren! Då har jag lite mindre att fundera på iaf. Måste fortfarande veta hur man gör vintertid.. Funkar det att isolera krukan men frigolit tro?

Ska till plantagen i helgen, ska kolla om dem har någon labrusca eller estnisk staketdruva då!

Det ska bli väldigt spännande att se hur det här går wink.gif

Eva i Västerås
Zilga är den tåligaste av alla druvor, staketdruva, dvs labruscakorsning.
Den får ganska stora klasar med små blå druvor som har en blåbärston i smaken, söta och jättegoda när dom får mogna ut ordentligt.
För balkong, där det blir lite tufft på vintern, är den nog bäst. den växer vackert också.
Martin_Blomberg
CITAT (Verra @ 05-05-2011, 23:59) *
Ok! Tack för svaren! Då har jag lite mindre att fundera på iaf. Måste fortfarande veta hur man gör vintertid.. Funkar det att isolera krukan men frigolit tro?

Jag skall isolera mina krukor genom att ställa dem i frigolitlådor (kan fås gratis av asiatiska matbutiker som importerar färska grönsaker) samt fylla upp mellanrummet mellan frigolitlådans väggar och krukan med lecakulor. Ovanpå jorden i krukan lägger jag bark.

När jag inte isolerade frös faktiskt även mina baltiska vindruvor ihjäl förra vintern (Stockholm med sydvänd balkong)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon