isklockan
04-05-2011, 07:06
Har sett nu på flera ställen att man använder ko på påse. Det är väl detsamma som kogödsel. Eller har jag missat nåt annat. Verkar som många planterar direkt i det. Det är alltså inte så starkt. Tänkte plantera tomater i vanlig plantjord , sån billig som man kan köpa för ex, 4 för 100 kr , med kogödsel . Hälften jord o hälften gödsel. Måste väl vara ok då. Eller vad tror ni??
MVH isklockan
Aqvakul
04-05-2011, 07:15
En alldelels utmärkt blandning!
Fågelvägen
04-05-2011, 10:14
Jag läste här för ett tag sen att "ko på påse" är torv blandad med kourin. Ingen gödsel alltså. (Undrade en stund vad kourin är för nytt grundämne...)
3 säckar billig planteringsjord + en säck kogödsel brukar fungera bra. För grönsaker borde man ändå tilläggsgödsla också senare under säsongen.
Oblandad kogödsel verkar inte för stark för etablerade plantor. Vet inte hur det fungerar på nysått/nyplanterat. Jag brukar ställa krukväxterna i stora bunkar med enbart kogödsel när vi reser bort. Några veckor senare har rotsystemen brett ut sig under krukan och växterna mår utmärkt.
Halaj!
Jag har som vana att varje vår åka till blomsterlandet och fylla skuffen med koskit på påse. Jag odlar i det direkt. Det är milt.
Jag kollar alltid att det står 80% koskit och 20% torv. Vissa producenter fuskar och har större andel torv.
Men i år har de tagit bort den deklarationen!
Varit på Hornbach, Bauhaus, Blomsterlandet, Plantagen. Ingen av dem talar om hur stor andelen koskit är.
Vad ska man nu gå efter?
Jag blir lite paff när det står 65% organiskt på påsen (plantagen). Eftersom kor äter gräs borde det väl vara 100% organiskt? Och torv är ju halvt nedbrutna växter. Också 100% organiskt.
Villst finns det väl lite mineraler och sånt i gräs, men ändå??? Inte 35% väl?
//T
Halaj!
Jag har som vana att varje vår åka till blomsterlandet och fylla skuffen med koskit på påse. Jag odlar i det direkt. Det är milt.
Jag kollar alltid att det står 80% koskit och 20% torv. Vissa producenter fuskar och har större andel torv.
Men i år har de tagit bort den deklarationen!
Varit på Hornbach, Bauhaus, Blomsterlandet, Plantagen. Ingen av dem talar om hur stor andelen koskit är.
Vad ska man nu gå efter?
Jag blir lite paff när det står 65% organiskt på påsen (plantagen). Eftersom kor äter gräs borde det väl vara 100% organiskt? Och torv är ju halvt nedbrutna växter. Också 100% organiskt.
Villst finns det väl lite mineraler och sånt i gräs, men ändå??? Inte 35% väl?
//T
Halaj
Editeringsfunktionen suger verkligen fett.
//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.