Full version: Rådjur och träd
Nellie
I min nya trädgård löper ett rådjursstråk, det för med sig fyra hungriga rådjur!

Jag försöker envist att bara plantera växter som rådjur ej äter, vet någon om jag kan plantera två blodlönn som sedan får stå ifred?

Finns det fler tips på röda träd jag kan använd mej av tar jag tacksamt emot dem.

Hoppas vårsolen lyser på er också idag !

rolleyes.gif biggrin.gif Nellie
Jan af Lisö
Kolla i Zetas katalog, där är rådjursresistenta växter markerade.

Gå på

http://www.zetas.nu

välj "katalog & presentkort" och öppna katalogen.

Sen vet man inte vad som händer när rådisarna är hungriga på vintern samt de fejar gärna mot unga träd. Jag brukar ha hönsnät runt mina yngre träd.
Christer i Falköping
De verkar välja olika växter i olika områden. Här äter de t.ex. upp mina julrosor. Även min blodlönn blev uppäten förra vinter. Allt verkar hänga på vilken smak de har i ditt område.
Christer.
Louise i Göteborg
Rådjur äter allt mad.gif

Det dom inte äter i år har dom lärt sig till nästa år sad.gif

Rent giftiga växter som påskliljor, stormhat och liljekomvalj verkar dom TYVÄR inte äta.

Viltstängsel, eldito eller krypskyttar är enda lösningen........

snart är den frbrfbrb rådjurstiden här igen wacko.gif wacko.gif
Sylvia
Ja, som sagt, rådjur äter ALLT! Men jag ahr försökt kartlägga sådana växter som de inte väljer i första hand om annat bjuds också... tongue.gif laugh.gif
Rådjurssäkra buskar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon