Molngrabb
Grannen sträcker på sig säger myndigt "Jo, men det har varit frostgrader i tre-fyra nätter nu" men det är första morgonen som jag går ut och ser frost på gräsmattan och på mina odlingar. Termometern säger -2,3°.

Här ser man salladen som har börjat komma.

Fröna har varit i jorden i lite mer än en vecka. OM det nu stämmer som min granne säger så är det ju inte första natten som de har fått uppleva minusgrader. Å andra sidan vet jag inte om jag ska lita på det han säger för min termometer, där sensorn är ganska välplacerad, säger att minsta temperatur har legat strax över nollan, 1-2°, och det är som sagt den första morgonen som jag ser frost på jorden. Frosten låg väldigt ytligt och jorden var inte det minsta hård. Lite kall.
Hur mycket stryk kan min sådd ha tagit egentligen!?
ingrids
Ofta vet jag själv det först en halv dag efter när det ser slokigt och "bränt" ut. Har ibland trott att inget tagit stryk när jag tittat på morgonen men så har det varit slokigt på kvällen. Det beror ju också hur frostkänsligt det du sått är. Begonior tål inget alls av minus för mig men dahlior kan tåla minus på termotern när de stått skyddat.
Iren
Ja jag har täckt på det jag odlat o satt ute MEN glömde det i går kväll så blev det nästan -5 i natt. På potatisen hade jag en enkel väv bara, vet ej än vad den tyckte det hjälpte. Men hade ute en Dahlia i en jättekruka, invid husväggen, som jag brukar täcka, så den blev nog inte glad i natt... Men som Ingrids säger så ser man det inte riktigt direkt.

Molngrabb har du någon täckväv så är det ju bra att bädda in odlingarna, det är ju tacksamt då du har pallar så stannar ju väven bra i lådan...
Molngrabb
I och med att det bara är salladen som har visat sig så är det ju svårt att säga hur saker och ting ser ut. Ovissheten är maximal. slap.gif Jag har sått gul lök, prydnadspumpor, rödbetor, brysselkål, sallad, sockerärtor, bondbönor och sommarsquash.
I kväll ska jag absolut täcka med väv.
*Stintan*
Jag säger bara fiberduk och gärna i dubbla lager så länge det finns risk för frost.
Molngrabb
Men vad tror ni rent spontant? Jag sådde som sagt för lite mer än en vecka sedan och nu har de fått frost...?
ingrids
Det borde inte vara någon fara med det som inte kommit upp, frost går ju inte riktigt ner i marken på så sätt.
rosita
CITAT (Molngrabb @ 04-05-2011, 11:25) *
I och med att det bara är salladen som har visat sig så är det ju svårt att säga hur saker och ting ser ut. Ovissheten är maximal. slap.gif Jag har sått gul lök, prydnadspumpor, rödbetor, brysselkål, sallad, sockerärtor, bondbönor och sommarsquash.
I kväll ska jag absolut täcka med väv.

Sallat brukar kunna tåla någon frost. Jag plantade förkultiverad romansallat för ett par år sedan, två dagar senare blev det 7 minusgrader i 3 nätter duh.gif Jag hade visserligen täckt med väv, men trodde aldrig att sallaten tålde det! När jag efter några dagar tog av väven, blev jag mycket förvånad: sallaten stod där så rak och fin! Den tog inte skada alls!

I år hade jag haft sallaten planterad under väv 3 veckor och sedan utan väv en vecka innan vi fick 2 frostnätter, bara precis på nollan, men det syns inte på sallaten. Däremot har min änglatrumpet frusit, trots dubbla vävlager! -cry-.gif
Molngrabb
I går kväll täckte jag med fiberduk! Som tur var så hade jag lite mer än en halv rulle i garaget så nu kan frosten komma bäst den vill! naughty.gif
GrönMorot
Hej!
Ursäkta ifall jag "snor" tråden nu, men jag lyckades plantera ut mina solrosor och åker hemmifrån och den natten blir det ju självklart frost och -1 ute när jag vaknar. Det har det ju varit betydligt kallare på natten, och solrosorna slokar rejält och jag TROR inte dem överlevde, men fnns det Någon chans att dem överlevt eller är det bara att rycka bort dem o så nya? :-/

Tack på förhand och hoppas verkligen inte jag var ohyffsad och så nu! :-( :-/
Molngrabb
CITAT (GrönMorot @ 05-05-2011, 16:49) *
Hej!
Ursäkta ifall jag "snor" tråden nu, men jag lyckades plantera ut mina solrosor och åker hemmifrån och den natten blir det ju självklart frost och -1 ute när jag vaknar. Det har det ju varit betydligt kallare på natten, och solrosorna slokar rejält och jag TROR inte dem överlevde, men fnns det Någon chans att dem överlevt eller är det bara att rycka bort dem o så nya? :-/

Tack på förhand och hoppas verkligen inte jag var ohyffsad och så nu! :-( :-/

Jag ser det inte som något annat än en "spin-off" på min fråga så det är okej! tummenupp.gif
Hoppas att det fixar sig med rosorna!
GrönMorot
CITAT (Molngrabb @ 06-05-2011, 16:07) *
Jag ser det inte som något annat än en "spin-off" på min fråga så det är okej! tummenupp.gif
Hoppas att det fixar sig med rosorna!

Phuu, tur! :-) Har två som inte vissnat HELT... så har fått så om de andra... :-/
katah
Du är rätt tidig ute med squash, pumpa och ärter.
Dessa vill gärna har väldigans varmt +15 grader kring fötterna , alltså i marken.

Jag bor i zon 2-3 och har inte ens sått pumpa och squash inomhus ,ska göras nu under närmaste dagarna.

Så om inte dessa gror nu eller misslyckas senare, kan du sätta nya fröer fram till midsommar.
jag förlorade 20-30 pumplantor under en frostknäpp i Juni något år, men det gick att kompensera dom ändå.
jag sådde bara diret på jorden då innan midsommar och han få en fin skörd ändå.

Med dom andra är det bara vänta och se.

Jag har planterat ut sättlökar, fördrivna lökstårer och purjoplantor + spenatplantor.
I dag planterade jag några kålplantor på en pallkrage bara för att testa och chansa om det går,
jag tänker täcka med fiberduk om det skulle bli katastrofnätter i början av juni.

I början av veckan har jag tänkt så rotfrukter och potatis.

Men resten av kålplantor och pumpor får vänta tills juni.

Jag tänker ta ut mängder av småplantor ut ur trånga växthuset i morgon, byttor får stå i backar så jag kan lätt stapla dom in om det skulle bli någon kallare natt, men just nu lovas det minst +5 grader varenda natt 2 veckor framåt
yahoo.gif
Molngrabb
Jag tror att jag är safe... Jordbrytning har ägt rum!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon