Full version: Beskära rönnhäck
em_san
Hej! Jag tog ner hela min rönnhäck förra året för att den var väldigt gles till ca 20-25cm. Då planterade jag även några små rönnar i från skogen för att fylla ut luckorna sent på hösten.

När är bästa tiden för att klippa ner dessa rönnar för att få dem att förgrena sig bättre? Ska jag göra det redan iår eller ska jag vänta något till år så att dem får lite tjockare stam? (Där jag bor har björken just har fått musöron, zon 5.)

Cilla
Lite tidigare hade varit bättre för att ge den där riktiga skjutsen. Innan knopparna sväller och just när de ska svälla, det är då beskärning garanterat ger bästa skottillväxten.

Nu ser jag att du säkert menar de nyplanterade. Ja de skulle jag vänta med. Låt dem bygga upp lite rötter och bladmassa först. Vattna!
em_san
Tack för svar! smile.gif

Har en annan rönnhäck också som jag tror måste beskäras rejält så jag ska så snabbt möjligt beskära den nu! Men de små plantorna som jag planterade höstas tror jag har tagit sig ganska bra men jag väntar nog till JAS med dem då?
Huggorm
CITAT (em_san @ 05-05-2011, 10:48) *
Men de små plantorna som jag planterade höstas tror jag har tagit sig ganska bra men jag väntar nog till JAS med dem då?

Planterade du i höstas har dom nog inte hunnit etablera sig speciellt bra. Jag läste någonstans att rottillväxt sker när det är +5 grader eller varmare i jorden, lite varierande på trädslag förstås. Alltså har plantorna stått helt still större delen av tiden sedan planteringen. JAS blir antagligen för tidigt, samt att vårbeskärning stimulerar skottbildning bättre än höstbeskärning. satsa alltså på nästa vår, eller kanske till och med ytterligare ett år beroende på hur plantorna växer i sommar.
em_san
okej, dem har etablerat sig ganska redan nu bra ser det ut som, men jag tror du kanske har rätt i det du skriver så jag väntar nog till nästa vår smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon