em_san
Hej! Förra året satte jag en pion som inte alls trivdes i det läget, först växte den så det knakade men det blev lite för tätt när allt växte upp runt omkring (tänkte mig inte för :S). Så då flyttade jag den och den blev lite ledsen och vissnade ner. Nu har det bara kommit upp två små skott iår hittills (tycker det borde kommit mer) och haren verkar ha varit där och tagit sig en tugga av toppen av båda då jag inte hunnit få dit stödet än. Tror ni att det kommer bli något eller ska jag ge upp och köpa en ny och helt enkelt börja om från början?

Sen undrar jag även vad ni brukar gödsla pionerna med? Jag har algomin trädgårdsgödsel och stallgödsel, går det? (Är nybörjare när det gäller pioner) Något mer jag borde tänka på?

ingrids
Jag skulle ha tilltro till att den tar sig, den kan vara lite långsam av att ha flyttats, och för den delen haräten. Jag läste för några dar sedan goda råd om piongödning i en annan tråd, men vågar inte säga vilken ...
cato
Pioner är duktiga överlevare, men lite NPK-gödsel på våren skadar inte.
Se bara till så att gödseln inte kommer i direktkontakt med skott och sugrötter.
På hösten kan man strö ut lite vedaska (PK) till dem. Det gynnar avmognaden.
Avstå djupbearbetning av jorden. Pionens rötter ligger ytligt.
Ingrid Zon3
Pioner är ju lite känsliga för planteringsdjup, måste ha rotknölarna på max 5 cm djup. Men det brukar mest påverka blomningen så säker vågar jag inte vara.

När planterade du om den?

Jag gödslar pioner med benmjöl och kogödsel (påse) i en ring runt ytterkanten på plantan, för att inte begrava rotknölarna. Väl brunnen stallgödsel (dvs typ "lagrad" minst ett år) funkar alltså utmärkt. Men köp gärna benmjöl också, det gillar allt som blommar.
em_san
Okej, tack för svaren!
Planterade om den förra året i slutet på maj om jag minns rätt.

Smart tips det där om att bara lägga som en ring runt om så att rötterna inte kommer för djupt! biggrin.gif
em_san
Nu har även min pion börjat vissna.. Av de två skotten som hittills kommit upp har ena börjat ruttna/vissna. Tänkte på gråmögel men när jag tog bort det vissnade stjälken så syntes ingenting på det.. Någon somhar en ide?
KRT
Frost?
Vissa av bladen på mina pioner ser vissna ut, och då bor jag ändå i Skåne där vi knappt har haft under 0 förra veckan....
Kanske omplanteringen gjort den lite extra känslig? Avvakta och se vad som händer....
Gunilla T
Det är svårt att säga vad som händer, det kan ju vara många olika saker, t.ex. den omilda behandling pionen fick i fjol.

Pioner är ganska friska växter men har givetvis också sina fiender. En grundregel är väl att ju mer välmående en planta är desto bättre står den emot angrepp av olika slag och tvärtom..har växten haft dåliga odlingsförhållanden blir den försvagad och angrips lättare.

Pioner kan angripas av piongråmögel som kommer på våren och angriper plantan när skotten blivit 10 - 30 cm höga. Det är inte alltid lätt att upptäcka, angreppet sitter långt nere på stjälken ända ner i jorden. Om du gräver försiktigt runt de nervissnade skotten och hittar slemmiga och bruna angrepp på stjälken så är det piongråmögel. Skär bort allt som är angripet innan det når rötterna och pudra försiktigt med aska på det angripna stället.

Bränn växtdelar som är angripna.

em_san
Tycker inte det borde vara fytten ifjol som är problemet då den trots allt börjat komma nytt och frosten ska ju i regel inte vara nå problem, men det kan ju vara så ändå..

Ska se om jag hittar något som ser mystiskt ut nere på plantan annars åker plantan tyvärr bort. Det är den enda blomma jag har haft problem med av alla möjliga svår skötta blommor/perenner så det är kanske inte meningen att jag ska ha en sån helt enkelt tongue.gif
Gunilla T
Nämen, inte skall du ge upp så fort. Pioner gillar ju inte att flyttas, särskillt inte på våren. Är den frisk så vänta några år...jag kan vänta fem år på en växt om det behövs wink.gif
varghem
Pioner är då inte svårskötta.... låt den vara nåt år till så ska du se att den kommer så fint så
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon