gummigutta
Jag tänkte bygga en trefackskompost för trädgårdsavfall. Jag har sökt lite här på forumet huruvida man ska bygga av tryckimpregnerat virke eller inte och det verkar råda delade meningar om detta. Jag är inte den typen som är panikslagen för minsta lilla gift, men jag har ändå svårt att bestämma mej. Hur ska jag göra, och vilka giftmängder rör det sig om ifall man använder tryckimpregnerat?
Det verkar ju även finnas trä som är värmebehandlat som impregnering, men det verkar svårt att få tag på och dyrt.
Ett alternativ är att ha pålar i hörnen av komposten som slås ner i marken och att jag har dessa i impregnerat trä och övriga plankor i obehandlat trä ev att jag oljar in dessa.
malarmaster
det är ju en fråga om hur länge du vill att det skall hålla,en obehandlad bräda som är i kontakt med ständig fukt har inte många års livslängd.givetvis läcker en tryckt bräda lite gift men det är minimala mängder,skall du ha kompostjorden till matodling skall man givetvis tänka på det,dock odlas mycket grönsaker i lådor tillverkade av tryckimpr. brädor.det finns ju alternativa material,mura med lecablock,inte så svårt,finmaskigt galler/nät på trästomme,plåt. Ulf
aromata
En kompost med vanligt obehandlat virke blir nog inte så långlivad. Jag skulle välja tryckimpregnerat. Ännu bättre är att bygga komposten av Leca-block. Du staplar dem i förband bara. Inga gifter och lätt att plocka bort eftersom allt är löst. Dessutom får du en varmkompost eftersom Lecan isolerar. Men det blir förstås en lite större konstruktion.
smuleborg
Vi använder absolut inte tryckimpregnerat virke. Vi använder obehandlat "spillvirke" (spill och spill...). Håller längre än man kanske tror. Leca-block har jag läst om här tidigare, idén lockar; jag skulle satsa på det om jag började från noll.
MisterIus
Har också gått i liknande funderingar.. Gör du så som du säger måste du nog ha tryckt virke i pålarna men annars kan du använda plintar som sticker upp 5 cm över marken och lägga papp emellan. Jag har ställt mina på markplattor löst och byggt sidor av lastpallar (tryckt??) men sen isolerat och plastat insidan och målat m lasyr på utsidan. Ett år senare är virket mkt välbehållet även mot stenen.

Ang odlingslådor är jag oxå skeptisk till tryckt virke (pallkragar) och har testbyggt en i helt obehandlat för att se hur länge den håller. Tvättar man av och ställer in den på vintern hoppas jag den ska hålla ca 5-10 år. Den ligger iofs löst på marken och inte nergrävd.

Annars har jag funderat på värmebehandlat virke, vilket är dyrt, men kanske värt sitt pris om det håller riktigt bra. Olja är ju en lätt lösning men då måste det vara utan lösningsmedel och skit (om man ska odla i jorden sen dvs.)

Lycka till m komposten!
ludlan
Det finns ju virke som är rötbeständigare än annat liksom det finns tryckt virke som är rötbeständigare än annat.
Planhyvlad gran, lärk eller ek håller nog lika länge som koppar krom och arsenik cocktailen du har i ditt tryckta virke.
Själv brukar jag måla det som skall sticka ned i jorden med linoljefärg eftersom den går in i träet. Visst, det är lacknafta i färgen och det bildas formaldehyder vid oxidationen men det är i alla fall organiska ämnen som bryts ned vilket inte tungmetallerna gör.
Själv tycker jag att man skall vara idealist och inte köpa tryckt virke eftersom jag inte vill stödja kemiföretagen som sakta men säkert försämrar vår hälsa...
Hälsoaspekten är nog sekundär i detta fall, för dig, men inte för krypen i jorden nära pålen.
Gossen Ruda
Jag har alltid använt tryckimpregnerat virke, håller trots detta bara något tiotal år. Obehandlat virke något år. Jag lever än. Frågan är om man kan kalla det naturvänligt om man behöver byta ut virket hela tiden och därmed fälla nya träd?
smuleborg
Vi har pallkragar med obehandlat virke. Det är fjärde säsongen som vi odlar i dem. Vi tar inte in dem för vintern, de står kvar på backen, men jord och allt.

Tillägg: Obehandlat virke kan man, när den "tjänat ut", använda i spisen/kaminen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon