SannaLasso
Hittade detta i min rabatt. Jag känner igen det och smakade på det. Det var riktigt gott och hade en fin mjäll konsistens. Tyvärr kan jag inte komma på vad det heter och om det är OK att äta, vet någon av er?

(har lagt in bilden i mitt album men fatatr inte riktigt hur jag ska göra för att få in den här i frågan också - ha tålamod med mig om jag gör fel nu...)

Goda ogräsblad

Aqvakul
Det ser ut som någon slags kålväxt...
SannaLasso
Ja, jag gissar på något sånt jag också. Längst ner i nederkant syns lite, lite av en annan kål - min trognaste följeslagare genom livet: Kirskål. laugh.gif
KatteLatte
Ser ut som senaps.....nånting, kanske?

Litet skarp smak, gula blommor?

SannaLasso
Smaken just nu är en mkt mild och fin salladssmak, saknar kanske "karaktär".

Gula blommor kan mkt väl stämma - jag får vänta och se vad det blir när det kommer så långt.

Sitter med en flora i knät och där hittar jag just något som det kan vara: "Åkerrättika", ska googla på den.
Återkommer!
SannaLasso
Jo, det kan mycket väl vara åkerrättika, den finns på samma sida som åkersenapen i min flora. Har nu googlat fram foton men det finns tydligen flera varianter och många plantor tycks ha lite grövre blad än mina

Rapha´nus raphani´strum heter åkerrättikan på latin och "wild radish" på engelska.

Hittade detta i Den Viruella Floran:

"Färska örten kan, ännu späd, nyttjas såsom sallat eller till grönkål. Hästen skall gärna äta den men kon vanligen icke, hvaremot densamma, torkad till vinterfoder, lärer bli begärlig och enligt några t. o. m. gifva mycket och godt smör. Fröen, hvilka lemna en ymnig, bitter, fet olja, som till bränning är nästan lika god som Rofolja, lärer i Holstein blandas bland hafra till ett särdeles kraftigt foder. Emellertid blir växten ett svårt ogräs på åkrar, i södra Sverige i allmänhet mycket svårare än Åkersenapen uppåt landet."

Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria I av C. F. Nyman (1867)

Alltså borde jag kunna äta bladen - ska genast fixa till en god sallad med lite balsamvinäger och raspolja. :-)

Om någon annan har någon annan idé om vad det kan vara, eller kan bekräfta vad jag tror, så blir jag glad för det!
SannaLasso
Nu har det gått tre veckor sedan jag inledde den här tråden. Bladen ser i princip likadana ut men växten är nu ca 30 cm hög. Det syns inga blomskott ännu. De nya bladen är fortfarande lika milda och goda som de första och de har samma lite krispiga mjälla fasthet och helt släta yta.

Oavsett om det är åkerrättika eller inte så ska jag försöka fixa så jag kan ha en liten odling även på ett annat ställe nästa år. En god portion gratissallad varje dag är mitt mål. tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (SannaLasso @ 24-05-2011, 20:37) *
Nu har det gått tre veckor sedan jag inledde den här tråden.

Och du lever än biggrin.gif så då var det åtminstone ingen giftig växt. Smaklig spis smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon