Hej alla odlingsfantaster! befinner mig i en trkig situation och skulle behva hjlp - mina tomatplantor bara tynar bort och jag vet inte riktigt vad jag ska gra t det.
Mina tomatplantor har sttt under lampa i garaget hela vren och sett ut att m ganska bra. Men ett tag fre omplantering verkade de tappa livsgnistan. De blev bleka och lite slokande och p de ldre bladen gulnade bladspetsen och kanterna. jag planterade om dem nd och mrkte d att rtterna inte alls var srskilt stora utan lsa avlnga trdklumpar. De fick var sin msk blodmjl / kruka, liksom de frodiga paprika plantorna som sttt i kksfnstret hela vren, och har ftt st ute i vxthuset ver dagarna.
Tyvrr blir de bara smre och smre, olika mycket beroende p vilken sort det r. Jag har sett lite rdlila tendenser p undersidan av en del blad, tnkte frst att detta hr till sorten, men har nu observerat det p yellow pear, Marmande och cream sausage. Annars r det bleka plantor med buckliga eller krusade blad respektive bladspetsar och bladen r flckiga. Dessa symptom har nu ocks brjat visa sig p de nya unga bladen. Dessutom verkar rotvolymen minska...
De har vxt upp i jord frn weibulls men just den scken som gick till tomaterna var konstigt leraktig och nstan lite blt, kan detta ha ngot med saken att gra? Jag misstnker att det r jorden jag stt i (weibulls) som stllt till med det hela eftersom andra plantor ocks ftt flckar p bladen och inte riktigt vill vxa till sig. Jag brukar inte ha dessa problem med mina plantor, och har i r gjort precis som alla andra r, frutom det att tomatplantorna sttt i garaget istllet fr i kksfnstret.
Har lst info frn jordbruksverkets hemsida om nringsbrist och misstnker att det kan vara kalium, magnesium eller svavel som fattas (eller en kombination av alla dessa) och mjligtvis fosforbrist (pga den rdlila frgen p vissa blad). Funderar drfr p att gdsla med kalimagnesia.
Finns det ngon som vet vad detta kan vara fr ngot? Jag knner mig inte alls sker p att jag stllt rtt "diagnos" och skulle bli s fruktansvrt glad ver lite hjlp! Gr mina tomatplantor att rdda? Vad ska jag gdsla med om det r fosforbrist?
Tack p frhand!:-)