Full version: Vitt ludd på jorden
Suz
Hej!
Eftersom det nu krävs inloggning för att kunna läsa någonting kan man heller inte använda sig av google.
Om jag googlar och hittar en intressant länk (oftast på Odla) och klickar på den krävs inloggning och när jag så loggar in kommer jag inte till det jag sökte utan måste då använda mig av Odlas egen sökfunktion vilken jag tycker är hemskt hemskt dålig!!!!
Därför gör jag ett nytt inlägg och ber tusen gg om ursäkt om denna fråga är besvarad någon annan stans!!
(liiiiite upprörd över detta nya med inloggningen som försvårar en effektiv sökning ranting.gif )

Jag har i en del av mina frösådder upptäckt ett vitt ludd på jorden...och när jag sedan grävde med fingret ser jag att plantorna nästan släppt och är på väg att dö.
Jag tänkte direkt att det var sorgmyggor och gick och köpte det dyra Nemablom.
Men nu....innan jag ska använda det funderade jag på om det verkligen ÄR det??

Frågar er experter här innan jag slänger ut påsarna för 400kr i onödan..

STORT tack på förhand!!
//Suz

Gåsis
Jag tror du haft det lite för blött i krukorna och fått mögel. Lufta och låt det torka upp.

/Åsa
HelenN
Håller med föregående....såddera är för fuktiga och då bildas det mögel. Lufta lite så hoppas vi på att fröna gror ändå.
Suz
CITAT (Gåsis @ 04-05-2011, 17:53) *
Jag tror du haft det lite för blött i krukorna och fått mögel. Lufta och låt det torka upp.

/Åsa

Tack för snabbt svar.
Nej det är definitivt inte för blött och som jag skrev, när jag grävde i jorden är rötterna uppätna och hela plantan döende.

CITAT (lämås @ 04-05-2011, 17:55) *
Håller med föregående....såddera är för fuktiga och då bildas det mögel. Lufta lite så hoppas vi på att fröna gror ändå.

Det är uppvuxna plantor av chili, tomater och paprika, ca 20cm höga.
Gåsis
Det är ju inte alls omöjligt att det är båda felen. Sorgmyggelarver äter rötter. För blöt jord gör även det att rötterna förstörs. Frågan är om det går att rädda sådderna om rötterna farit så illa redan.

/Åsa
Suz
Så det kanske bara är bortkastat med Nemablomen??
Jag har småflugor bland växterna för övrigt.

Här är luddet
[attachment=60293:ludd.jpg]

Och här ser man att växten dött nertill
[attachment=60294:rotdod.jpg]

En förklaring, det mörka i jorden är inte fukt utan för att jag grävt runt!
Jag skulle verkligen behöva vattna då många slokar av törst men har ännu inte vågat pga flugorna och att jag ville köpa Nemablom först.
KRT
Hade det varit sorgmygglarver borde du sett de äckliga små larverna.... Iaf gjorde jag det när jag hade problemet.
Det ser faktiskt mer ut som någon slags mögel, kanske kan det hänga ihop med den konstiga jorden? Kanske någon förorening?

Hade det varit mina plantor skulle jag köpa en ny påse jord, plantera om dem och sedan hoppas att de tar sig smile.gif
Gåsis
Trist när det blir obra. Det ser inte ut att vara glada växter det där. Har du småflugor har du larver. Jag tror inte jag skulle vattna alltför många plantor som ser ut så där men jag skulle nog ändå prova på dom som ser bäst ut. Men vänta på lite fler svar för det finns dom som kan det här mycket bättre än jag.

/Åsa
Anki V
Jag tror att plantorna ser "törstiga" ut för att de inte har några bra rötter att suga vatten med. Jag skulle göra som KRT föreslår…alltså plantera om i bättre jord, vattna väldigt försiktigt men jag skulle också dra en plastpåse över så det inte blir så stor avdunstning från bladen.

/Anki
Suz
Tack alla ni!!
Jag ska köpa ny jord i morgon och plantera om alla hundra plantorna!
Ska jag vänta med Nematoderna då?

Stort tack igen!!!!
thanks.gif
Anki V
Det skadar inte att slänga på någon matsked av nematodblandningen per planta. Har du "småflugor" så söker de sig förr eller senare till dina nyplanterade plantor. Att hälla den på den mögliga, dåliga jorden är nog att slösa krut på kråkor.

Ser alla plantor lika bedrövliga ut? Om inte gör som Gåsis råder...vattna lite försiktigt med nematoderna på de bästa men försök att minska avdunstningen från bladen.

Jag lyckades rädda några sorgliga daturor på så sätt.

Vad har du egentligen att förlora?

/Anki
Suz
CITAT (Anki V @ 04-05-2011, 18:55) *
Det skadar inte att slänga på någon matsked av nematodblandningen per planta. Har du "småflugor" så söker de sig förr eller senare till dina nyplanterade plantor. Att hälla den på den mögliga, dåliga jorden är nog att slösa krut på kråkor.

Ser alla plantor lika bedrövliga ut? Om inte gör som Gåsis råder...vattna lite försiktigt med nematoderna på de bästa men försök att minska avdunstningen från bladen.

Jag lyckades rädda några sorgliga daturor på så sätt.

Vad har du egentligen att förlora?

/Anki

Tack Anki!
Nej alla ser inte lika illa ut men ska jag ändå plantera om dem så tar jag allihop.
Jag vågar inte chansa...och förmodligen är det skitjord!
Var billig jord...att jag aldrig lär mig slap.gif
Och jag ska nog som du säger dutta lite nematoder på dem efter omplanteringen, ifall att.
kerstin z5-6
och ditt andra problem-log in-länkar
se till att du är inloggad jämt via
http://forum.odla.nu och att du har gjort detta:
rensa cockies,Gå till kontrollpanelen /internetalternativ/ sekretess/Platser
Skriv in Odlas adress och tillåt.
Första ggn måste du logga in, därefter ska det ska per auto om du ser till att rutan "vill du logga in automatiskt?" är ifylld.
Sen ska de funka med länkar med flirting.gif
beträffande huruvida det frågats tidigare om något du undrar så säjer jag fråga på!
Det spelar ingen roll om samma fråga fanns i fjol-..ett forum lever ju av levande trådar!
Peztis
Ser ju inte direkt ut som att de ledsna bladen beror på sorgmyggor.

För att undvika mögel ovanpå sådderna kan man spraya med Atamon. Det brukar jag göra vid sådd men inte när plantorna är så stora som 20 cm och man då oftast omskolat dem ett eller ett par gånger.
Knappast till hjälp nu men...
kerstin z5-6
jag tycker tvärtom, mögel när småplant med hjärtblad kan vara farligt och tyder på övervattning .. men de här ser väldigt mkt ut som de har avätna rötter.. testa ta upp en ..o vatnna du kommer då att se äckliga små genomskinliga maskar dvs sorgmygge larver
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon