MissLeia
Hej!

I höstas drabbades jag av shoppingmani och vansinnesköpte massa lökar. Nu är det ett ganska mediokert resultat för i rabatten så finns det några grupper som ser bra ut med stora fina knoppar. Men bara några dm ifrån kan en annan grupp stå då det bara är blad, inga blommor. En annan grupp som också står några dm ifrån har istället väldigt missbildadade blad, som är vridna och ser ätna ut? Vad i hela friden händer?

Har även planterat om rätt mycket de senaste åren och utnyttjat den gamla jorden. Då på sina ställen så har det dykt upp tulpanblad utan knoppar, kan man gräva upp dessa och pyssla om och få fart igen?

Tacksam för bollplank!
Blomstertanten
Tulpaner blommar en gång! För att få blomning igen krävs att moderlöken bildar nya lökar. Dessa behöver växa till sig för att kunna blomma.
Därför ska man alltid låta tulpanbladen vissna ner av sig själv. Utan bladen kan inte löken få näring och utan näring inga nya "bebislökar" och alltså ingen blomning. Det man kan göra för att hjälpa till är att ge lökarna benmjöl efter blomningen Mylla försiktigt ner benmjölet runt lökarna och sen är det bara att hoppas på överdådig blomning nästa vår.
MissLeia
CITAT (Blomstertanten @ 04-05-2011, 19:38) *
Tulpaner blommar en gång! För att få blomning igen krävs att moderlöken bildar nya lökar. Dessa behöver växa till sig för att kunna blomma.
Därför ska man alltid låta tulpanbladen vissna ner av sig själv. Utan bladen kan inte löken få näring och utan näring inga nya "bebislökar" och alltså ingen blomning. Det man kan göra för att hjälpa till är att ge lökarna benmjöl efter blomningen Mylla försiktigt ner benmjölet runt lökarna och sen är det bara att hoppas på överdådig blomning nästa vår.

Tack för respons Blomstertanten!

Tror du att jag kan gräva upp de gamla som landat på div ställen och ställa i någon låda av något slag med lite benmjöl och jord? För dessa sticker upp på väldigt konstiga ställen. g.gif Det är jag som öst runt jord utan att ha lagt märke till dessa lökar... Och då borde jag kunna flytta dessa nu och ge ett försök eftersom de inte har några knoppar?

Men jag undrar vad som hänt med mina nyköpta tulpaner (dvs. i höstas) som aldrig blommat som inte ens har knoppar? Och dessa med missbildade blad och ser ätna ut. sad.gif

octachoron
Benmjöl brukar jag ge till mina lökväxter på hösten och givetvis vid lökplantering. Det tar ett tag att innan näringen i benmjölet blir tillgängligt för tulpanerna och det är inte säkert att om man ger det efter blomningen att tulpanerna hinner tillgodogöra sig bäringen i någon större mängd innan de vissnat ner. Så jag kombinerar benmjöl med blodmjöl på våren, då får lökarna tillgång till främst kväve mycket snabbare.

När man har lökväxter i en gräsmatta (t ex som jag) är det bättre att vattna med flytande gödselmedel för att få ner näringen till lökarna.

När tulpanbladen vissnat ner ska det gå bra att flytta och plantera om tulpanerna. Dock är det vissa typer av tulpaner (oftast gammaldags) som är bäst på att blomma om. Moderna tulpaner kräver ibland en väldigt speciell miljö (Holland!) för att komma igen.
kerstin z5-6
Flytande näring innan bladen är borta kan göra god verkan
MissLeia
Men det är ju detta som är så konstigt. Jag planterade i höstas med benmjöl, nya lökar. Några av dessa har inga knoppar utan bara förvridna konstiga blad. Andra dessutom med blad som ser ätna ut. (Inga rådjur!)

Bara några dm ifrån så står andra tuplaner med knoppar som ser glada och nöjda ut, samma inköpsomgång och planteringsomgång.

Jag känner att en blomning borde man iaf kunna förvänta sig. Och jorden verkar ju fungera bra för tulpanerna några dm ifrån? Jag fattar verkligen ingenting av vad som gått fel!

Jag grubblar ihjäl mig här! confused.gif Tack för bollande och respons! smile.gif
Gunilla T
Inte alls säkert att du gjort något fel - du kanske har fått dåliga lökar?

Vill man ha garanterad återblomning år från år är det botaniska tulpaner som gäller. De förökar sig glatt och återkommer utan större problem men behöver förstås också gödsling.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon