Full version: Löss nu igen..
belle
Nu har vi drabbats igen, jag blir galen. Mina döttrar (3 st) och jag fick hårlöss i höstas, det kom antingen från skolan eller den förskola där jag jobbar. Vi behandlade med gott resultat. För ca 3 veckor sen började klådan i en av tjejernas hårbotten igen.PANIK!!! Jodå, där var de jävlarna igen *rys*. Till att behandla igen då..kollade de andra och mig själv, och jag hade. Nu har det gått en vecka sen sista behandlingen och de borde alltså vara borta, men nu har jag sett att dottern har kvar (hittade 1 lus idag). Dom jävlarna är väl resistena kan jag tro... mad.gif
Finns det någon som har ett superbra tips om hur man får bort dem????
SNÄLLA!!!!
gammelnalle
Förvisso var det att antal år sedan men skolan fick löss´och även vi.... Apoteket hade nåt schampo och en väldigt fin kam och det löste (lösste!!) sig för oss.
Kanske har gnetterna blivit mer resistenta ???

Men problemet är att om inte ALLA (och inte då bara familjen) blir gnet-fria.
Personligen tyckte jag nog att kammen var mer effektiv, så efter 2 omgångar blev vi fria. (Jag har för mig att det står attinte lössen sprids via mössor o.dyl..???? men det tror jag iallafall , för under sommarhalvåret känner jag inte till några epedimier..... men å andra sidan är det väl fortfarande "skamligt" att ha löss... trots att vi borde vara så upplysta och känna till att det inte är "smuts" som sprider löss....)
Tittiluringen
mmm har varit förskonad i hela mitt liv...

men ni har väl läst i skvallerblaskorna om nya Dokusåpan Riket.... där har man nån idé om att importera människolöss från Afrika... för att deltagarna ska få en så trovärdig medeltidsupplevelse som möjligt.... unsure.gif

vad är det för fel på vanligt klipulver undrar jag.... rolleyes.gif

Lycka till med "sabadillättikan" (har jag för mig det hette som Madicken och hennes vänner fick mot löss)

Kram T-luringen wub.gif
belle
ja...vi har använt både luskammen och schampot men det verkar inte hjälpa....kanske att det går runt, runt mellan våra barn. På mitt jobb (förskola) har det varit epidemi sista 2 veckorna, men det har varit på andra avdelningen och jag har varit noga med att inte vara för nära "hår mot hår". Eländigt är vad det är... sad.gif
kryddan
ja.. huga, det kliar i huvudet bara jag tänker på det wacko.gif Har tyvärr inget tips - gjorde som du när jag jobbade med barn - försökte att ha minsta möjliga "hårkontakt". Inte alltid så lätt med vilt sprattlande barn smile.gif
kerstin z5-6
Det finns en lösning också / Kammas in i håret o fukta hårbotten .En klar vätska .Den har -samma namn som Schampoot men är mer effektiv, högre procent avdödande medel i .
.
-Ska sitta 12 tim över natten -man får ha nån badmössa:) på kanske .
receptfri den med, på apotek
Om man inte kammar håret efter gnetterna o äggen,efter beh . så har schampot i sig mindre bra effekt smile.gif se beskrivning medföljer scampot
Säj att du talat med en sjuksköterska om de inte vill sälja lösningen till dej -För det har du ju nu smile.gif
Hoppas du blir av med dem
Hälsar K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon