bastard
Mitt första inlägg, sökte innan men fann inget som passade in på min fråga så jag ställer den nu.

Jag satte en kärna från en citron förra året, allt gick bra och nu har jag således en citronplanta. Den har vuxit fint och är ca 25-30 cm hög nu. Jag hade tänkt att det skulle bli ett mindre träd för "inomhusbruk", alltså nåt som skall stå på fönsterbänken. Nu till frågan, jag får för mig att träd skall beskäras/klippas av (kan inte riktigt terminologin) för att de ska hålla sig någorlunda små, stämmer det och hur går jag tillväga för att inte ha ihjäl den lilla gynnaren?

Bifogar en bild för expertutlåtande.

Edit: Trodde jag postade i citrontråden, en moderator får flytta den om det känns nödvändigt.
BigDaddy
Hej

Toppa den ovanför ett bladpar/nod i den höjd du vill att kronan ska börja i. Sedan får du fortsätta beskära grenar som kommer ut så de forts. förgrena sig.
Ibland kan man få beskära ett par ggr på samma ställe för det kanske inte blir två nya grenar ut endast en.
Skala stammen på blad så det blir som en stam.

Jag hade planterat den i lite större kruka tycker jag det ser ut som.
Dessutom behöver den solljus så vetesjutton om den mår bra om den inte står i ett fönster.

Jag är ganska novis men detta är vad jag skulle göra. Jag har en massa frösådda citrusar i liknande storlekar.
Verkar fungera bra för mig iaf.

Lycka till!
bastard
CITAT (BigDaddy @ 04-05-2011, 20:38) *
Hej

Toppa den ovanför ett bladpar/nod i den höjd du vill att kronan ska börja i. Sedan får du fortsätta beskära grenar som kommer ut så de forts. förgrena sig.
Ibland kan man få beskära ett par ggr på samma ställe för det kanske inte blir två nya grenar ut endast en.
Skala stammen på blad så det blir som en stam.

Jag hade planterat den i lite större kruka tycker jag det ser ut som.
Dessutom behöver den solljus så vetesjutton om den mår bra om den inte står i ett fönster.

Jag är ganska novis men detta är vad jag skulle göra. Jag har en massa frösådda citrusar i liknande storlekar.
Verkar fungera bra för mig iaf.

Lycka till!

Tackar, ja omplantering är planerad och den står vanligtvis i fönster det blev bara så mycket motljus när jag skulle fota så jag flyttade den. Ska följa dina råd.
ryss_борис
Hmm, sådde också en, men den blev inte alls så stor på ett bara ett år. Men hade nog för liten kruka.. Får kanske prova igen.. ett citronträd hade inte varit helt fel att ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon