ryss_борис
Ja, gr detta? Tnker mig att man tar en liten liten gran, drar upp, planterar i en liten kruka som str ute, och sen (beskr rtterna titt som ttt?)

Kan detta fungera, eller r det en sjuhelvetes dlig id?
trdgrds-nina
Fungerar skert, och om det inte fungerar s gr det ju att frska igen! Jag vet att jag kpt "bonsai" och det som var vrst var att hlla den lilla jordmngden lagom fuktig, den hade en tendens att torka ut s fort man vnde ryggen till! Lycka till!
sa, mlardalen zon 2
Det brukar ofta funka, det som kan vara problemet r vinterfrvaringen, de brukar vilja ha kall vinterfrvaring, funkar inte att ha dem inomhus i bostadsvrme under vintern.
ryss_борис
hmm... hade i s fall tnkt att ha den utomhus ret runt.. I och med att det nd r ett vintertligt trd..

Men hur gr man d? Mste man beskra rtterna ofta? Ska en gran hllas fuktig (rtterna) etc etc..
Woodii
Du kan ju kika p http://www.bonsaisallskapet.se/

r ingen expert p ngot vis, men en gran blir vl ganska konstig i formen om man beskr den? Iom att de har en bestmd form, eller hur man ska sga...

Ngra frslag frn lnken ovan:
"r bonsai en speciell art?
Nej, det r helt vanliga trd och buskar som trnats till sina vackra former och som hlls i miniatyrstorlek genom speciell odlingsteknik i kombination med kontrollerad beskrning, formlindning och plantering i sm krukor. Inomhus kan man ha smbladiga fikusar, myrten murraya och liknande. Utomhus kan man t. ex. odla tall, en, lrk, bjrk, bok, ek och lnn."
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon