ryss_борис
Ja, går detta? Tänker mig att man tar en liten liten gran, drar upp, planterar i en liten kruka som står ute, och sen (beskär rötterna titt som tätt?)

Kan detta fungera, eller är det en sjuhelvetes dålig idé?
trädgårds-nina
Fungerar säkert, och om det inte fungerar så går det ju att försöka igen! Jag vet att jag köpt "bonsai" och det som var värst var att hålla den lilla jordmängden lagom fuktig, den hade en tendens att torka ut så fort man vände ryggen till! Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar ofta funka, det som kan vara problemet är vinterförvaringen, de brukar vilja ha kall vinterförvaring, funkar inte att ha dem inomhus i bostadsvärme under vintern.
ryss_борис
hmm... hade i så fall tänkt att ha den utomhus året runt.. I och med att det ändå är ett vintertåligt träd..

Men hur gör man då? Måste man beskära rötterna ofta? Ska en gran hållas fuktig (rötterna) etc etc..
Woodii
Du kan ju kika på http://www.bonsaisallskapet.se/

Är ingen expert på något vis, men en gran blir väl ganska konstig i formen om man beskär den? Iom att de har en bestämd form, eller hur man ska säga...

Några förslag från länken ovan:
"Är bonsai en speciell art?
Nej, det är helt vanliga träd och buskar som tränats till sina vackra former och som hålls i miniatyrstorlek genom speciell odlingsteknik i kombination med kontrollerad beskärning, formlindning och plantering i små krukor. Inomhus kan man ha småbladiga fikusar, myrten murraya och liknande. Utomhus kan man t. ex. odla tall, en, lärk, björk, bok, ek och lönn."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon