Full version: Gul Magnolia zon 4
Rumpmasen
Planerar att inom kort plantera en Magnolia, min första, och behöver lite tips.
Bor i zon 4 och har tänkt plantera den i vindskyddat och väldränerat läge mellan hus och garage.
Har googlat runt lite och blivit lite extra förtjust i gula sorter. Skulle behöva tips på härdiga gula (eller ev. nån annan fin) som kan funka här. Vill ha en sort som blommar redan som ung planta och som inte blir alltför hög.

Hittade bland annat den här när jag googlade "Maxine Merrill". Nån som har några erfarenheter av den?
Jan af Lisö
Zon IV är ju verkligen på härdighetsgränsen för magnoliorna. De härdigaste är kobus, stellata (=stjärnmagnolia), loebnerii (=kobus x stellata) och sieboldii. Alla dessa förutom kobus blommar som unga och blir inte stora, i synnerhet inte i zon IV. Känner dock inte till att någon av dessa skulle vara gul.

Stellata (finns vita och rosa) är ju oftast så lågväxta att de skulle man kunna "packa in" för vintern.

Loebneri Leonard Messel anses vara härdig och lättodlad, besökte för något år sedan en plantskola efter en frostnatt och Leonard Messel stod med vackra blommor och friska blad bland svarta magnoliorna runt den.

Själv har jag gula Sunsation och Yellow River i zon II i södra Stockholm och de klarade förra vintern (-23 C som kallast) väl.

Det finns en gul magnolia som heter "Gold Star" som är en korsning mellan accuminata och stellata och som kanske är härdig, och den finns i årets Zetas katalog med härdighet III(IV), men det vete f-n om det kan stämma. Tycker Zetas har väldigt optimistiska zonangivelser. Galaxy anges också som zon III(IV) i deras katalog men min fick stora skador förra vintern.
Gunilla T
Jag planterade `Gold star´ i fjol våras och då ett stort exemplar på ca 2m. Valde den just för att den skulle vara något härdigare än andra gula Magnolior. Kan inte uttala mig hur den klarat vintern än, ser ut som om den lever men ännu ingen bladsprickning.

Den står väldigt skyddad , jag bor i zon 2 - 3 men räknar med att trädgården med sitt skyddade läge kanske håller zon 2. Och jag kan väl säga att andra Magnolior här tenderar att varje år frysa i topparna, i fjol blev det inga blommor alls och buskarna får fel form när de ständigt fryser ner.

De som nu blommar är just `Leonard Messel´och `Wadas memory´ men endast på grenar som täckts av det djupa snötäcket.
Jan af Lisö
Gunilla T, du skriver att dina magnolior fryser i topparna, det låter på mig att de växer för sent på säsongen. Ger du dem kvävehaltig gödsel för sent ?

Jag har inga såna problem (mer än i undantagsfall) i zon 2 (3), men jag brukar ge dem kvävehaltig gödsel i början på maj; sen får de PK gödsel i augusti. Och de får ingen naturgödsel som bryts långsamt.
Gunilla T
Nej, jag kvävegödslar ingenting efter midsommaren. De flesta Magnoliorna står tillsammans med Rhododendron i surjordsrabatter där jag varje vår fyller på med lite Rh. jord eller torv och de får samma gödsel som Rhododendron får, dvs Rh. gödsel.....och tallbarr.

Invintringen är nog ett problem. I fjol var det varmt och plötsligt blev det vinter och kallt med snö och kyla. En långsam invintring med lång höst och svagt sjunkande temperatur vore väl önskvärt men det är som det är med vårt nordiska väder.

kerstin z5-6
haft en korsning accuminata X leonard messel i 10 år i z5-6.
jegi
CITAT (Jan af Lisö @ 05-05-2011, 10:03) *
Zon IV är ju verkligen på härdighetsgränsen för magnoliorna. De härdigaste är kobus, stellata (=stjärnmagnolia), loebnerii (=kobus x stellata) och sieboldii. Alla dessa förutom kobus blommar som unga och blir inte stora, i synnerhet inte i zon IV. Känner dock inte till att någon av dessa skulle vara gul.

Stellata (finns vita och rosa) är ju oftast så lågväxta att de skulle man kunna "packa in" för vintern.

Loebneri Leonard Messel anses vara härdig och lättodlad, besökte för något år sedan en plantskola efter en frostnatt och Leonard Messel stod med vackra blommor och friska blad bland svarta magnoliorna runt den.

Själv har jag gula Sunsation och Yellow River i zon II i södra Stockholm och de klarade förra vintern (-23 C som kallast) väl.

Det finns en gul magnolia som heter "Gold Star" som är en korsning mellan accuminata och stellata och som kanske är härdig, och den finns i årets Zetas katalog med härdighet III(IV), men det vete f-n om det kan stämma. Tycker Zetas har väldigt optimistiska zonangivelser. Galaxy anges också som zon III(IV) i deras katalog men min fick stora skador förra vintern.

Nja, Jan. Att zon IV verkligen är på härdighetsgränser för magnolior är nog inte riktigt sant. Jag har inte haft några egentliga problem alls med Merrill, Siboldii, Leonard Messel, Elisabeth eller Goldstar. Ingen har haft skydd. Merrill vill jag nämna blommar rikligare år efter år och var riktigt tjusig i april i är. Den är nu över 3,5 meter. I fjol gav den frö. Så jag tror man får lägga på en zon eller två för att närma sig smärtgränsen.
Praktmagnolia har inte gått bra alls och obovata har också stora problem och här är det ganska tydligt att det är för kort vegetationssäsong.
jegi
Tillbaka till frågan från Rumpmasen. Elisabeth har otroligt fina gula blommor. Goldstar har inte blommat hos mig ännu men jag har bara ett relativt litet ex som jag dessutom flyttat en gång, något magnolior ogillar.
Men som påpekats så är zon IV lite mer utmaning och urvalet blir begränsat. Viktigt att välja så stora magnolior som möjligt och helst krukodlat för att få en bra start.
Flyguy
Av gula magnolior har jag 'Yellow bird' och 'Butterflies', visserligen i z3. Den senare har varit på gång med blom i några år, men inte riktigt lyckats, annars växer den fint. 'Yellow bird' däremot är oberörd av kalla vintrar och elände och visar bättre och bättre flor för varje år, vackert gula blommor, bara att rekommendera även för z4 misstänker jag. Enda "nackdelen" skulle väl vara att den inte blommar "på bar kvist", blommorna kanske inte riktigt kommer till sin rätt.

[attachment=60356:YB2010.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon