Vi har planterat flera stora blåbärsbuskar ett par år sedan. ( de var redan då 3-8 år gamla)
Vi visste att jorden skulle sjunka och planterade dom på en kulle.
Men kullen var inte tillräckligt hög och nu har vissa buskar sjunkit under gräsmattanivån.
Det är inte lockande tanke att gräva upp en stor planta och börja fylla på jord under.
Kan man istället fylla på jord kring stammen eller är stammen väldigt känslig?
Det går bra att fylla på tänk bara på att det är surjord som gäller.. Jag har alla åldrar och sorter på blåbärsbuskar min äldsta är 21 år gammal och är uppgrävd och runtflyttad många gånger. De är planterade i torvmull och lite jord och växtdelar. Jag gödslar inte så ofta men ger dem rododendrongödsel eller hönsgödsel var trejde eller var fjärde år.
Fdv!
Innerligt tack för din stora hjälp!
Detta har jag funderat så långe och nu har jag ett svar både för att fylla på jord
och gödning.
Hönsgödsel heter det alltså.
och om jag har gett nu försäljarens gödning under de första åren, kan jag kanske vänta
med hönsgödseln ett par år! Ingen panik alltså.
Jag har försökt vara duktig med mina blåbär och de har fått en bra startgrop efter konstens alla regler,där tallbarrkompost och torvblockbitar blandades med befintlig jord och torvmull efter instruktioner.
Jag har testat att odla hjortron också, men det blev inte så lyckad, troligtvis har jag vattnat för lite.
Nu är det dax att avveckla hjotronlandet och jag funderar om den jorden går att använda för att fylla på kring blåbären.
Jag har nämligen för mig att det var ett strängt bud av neutral surjord för någon av dessa blåbär eller hjotron.
Men jag kommer inte ihåg vilket och vad den andra surjordet var i så fall, är den gödslat på något sätt.
Har du koll på det?
Nöjet var helt på min sida det är kul att kunna dela med sig alla har ju börjat någon gång. Jag vet inget om hjortron annat än de växer på myrar och troligen gillar fuktigt klimat så du har nog dragit trätt slutsats. Pröva du och lägg dit jorden blåbär är inte så ömtåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.