Vi har planterat flera stora blbrsbuskar ett par r sedan. ( de var redan d 3-8 r gamla)
Vi visste att jorden skulle sjunka och planterade dom p en kulle.
Men kullen var inte tillrckligt hg och nu har vissa buskar sjunkit under grsmattanivn.
Det r inte lockande tanke att grva upp en stor planta och brja fylla p jord under.
Kan man istllet fylla p jord kring stammen eller r stammen vldigt knslig?
Det gr bra att fylla p tnk bara p att det r surjord som gller.. Jag har alla ldrar och sorter p blbrsbuskar min ldsta r 21 r gammal och r uppgrvd och runtflyttad mnga gnger. De r planterade i torvmull och lite jord och vxtdelar. Jag gdslar inte s ofta men ger dem rododendrongdsel eller hnsgdsel var trejde eller var fjrde r.
Fdv!
Innerligt tack fr din stora hjlp!
Detta har jag funderat s lnge och nu har jag ett svar bde fr att fylla p jord
och gdning.
Hnsgdsel heter det allts.
och om jag har gett nu frsljarens gdning under de frsta ren, kan jag kanske vnta
med hnsgdseln ett par r! Ingen panik allts.
Jag har frskt vara duktig med mina blbr och de har ftt en bra startgrop efter konstens alla regler,dr tallbarrkompost och torvblockbitar blandades med befintlig jord och torvmull efter instruktioner.
Jag har testat att odla hjortron ocks, men det blev inte s lyckad, troligtvis har jag vattnat fr lite.
Nu r det dax att avveckla hjotronlandet och jag funderar om den jorden gr att anvnda fr att fylla p kring blbren.
Jag har nmligen fr mig att det var ett strngt bud av neutral surjord fr ngon av dessa blbr eller hjotron.
Men jag kommer inte ihg vilket och vad den andra surjordet var i s fall, r den gdslat p ngot stt.
Har du koll p det?
Njet var helt p min sida det r kul att kunna dela med sig alla har ju brjat ngon gng. Jag vet inget om hjortron annat n de vxer p myrar och troligen gillar fuktigt klimat s du har nog dragit trtt slutsats. Prva du och lgg dit jorden blbr r inte s mtliga.