herbanism
Är det någon som har lite tips på hur man pollinerar sina vattenmelonsplantor?
Jag har en blogg där jag och några andra nybörjare försöker oss på att odla lite olika växter (främst örter, men jag har gett mig på vattenmeloner!), men vet inte helt hur det går till emd pollineringen.

Ni får jättegärna gå in och kanske lämna några tips på annat ni ser behöver hjälp! www.herbanism.se.

Tack på förhand!
/Patrik
Gåsis
Med liten pensel tror jag. Iaf hjälper man andra melonplantor på det viset. Men jag har aldrig provat melon själv.
Åsa, mälardalen zon 2
+Man måste kolla vad som är honblommor och vad som är hanblommor, honblomman har en liten frukt bakom blomman. I början brukar det dock bara komma hanblommor.
herbanism
Men är det meningen att hanblommorna ska pollinera honblommorna, eller tvärt om?

Tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är tjejerna som får avkomman som vanligt och killarna är de som befruktar. Själv brukar jag bara plocka en hanblomma, slita bort kronbladen och använda ståndaren med frömjöl=pollen på som pensel och dutta på pistillen. Lättare på gurkväxter som pumpa, melon har mycket mindre delar så det är pilligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon