Full version: Chili och andra ting
Sabi
Hallå alla trädgårds- fantaster!

Kände att det va dags å skriva mitt första inlägg här på forumet smile.gif
Jag har fått ett enormt intresse av odling på senaste tiden och känner att det bara växer ännu mer ju mer jag upptäcker hur kul och givande det är att odla och pyssla med trädgård.
För hur underbart är det att laga mat och äta en god sallad gjord på egna odlade grönsaker? Hel dunder!
Denna säsong så har jag sått endel fröer och det är dags att göra klart mina odlingsbäddar ute på trädgården för att så ytterligare fler fröer, vågade inte riktigt att så det vart minusgrader häromdagen.
Som den chili-fantasten jag är så har jag sått ca 47 olika sorters chili detta år och med all lycka så har runt 95% av alla kommit upp! Och det är 2 fröer av varje sort så det blir väldigt många.
Har även sått 3st pumpa "pattison", ca 11 olika sorters tomater, Västerås gurka, salladsgurka, selleri, röd- och vitkål, olika kryddor och massa andra gottigheter! Så jag hoppas på en lyckad skörd i år!
Så ni får mer än gärna komma med tips & råd för mina chilis, grönsaker och kryddor smile.gif
Uppskattas enormt och är bara kul att få testa lite olika grejer !

/ Sabi

kerstin z5-6
Välkommen hit!
grönsaksråd får du säkert av någon annan jag är mer för blommande växter:)
ilPadrino
47 olika sorter säger du? Det gör nog dig till forumets chili-drottning utan konkurrens!! w00t.gif Imponerande verkligen!!
Då får vi hoppas på en solig och varm sommar så att allt hinner mogna. Lycka till, och glöm inte hålla oss uppdaterade!
Sabi
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-05-2011, 14:30) *
Välkommen hit!
grönsaksråd får du säkert av någon annan jag är mer för blommande växter:)

Tackar Kerstin smile.gif

Tror nog allt jag skulle kunna behöva råd om det med wink.gif
Man kan aldrig få nog av kunskap smile.gif

CITAT (ilPadrino @ 05-05-2011, 15:38) *
47 olika sorter säger du? Det gör nog dig till forumets chili-drottning utan konkurrens!! w00t.gif Imponerande verkligen!!
Då får vi hoppas på en solig och varm sommar så att allt hinner mogna. Lycka till, och glöm inte hålla oss uppdaterade!

Ja, ungefär smile.gif borde ta å räkna dom igen hehe
Haha chili-drottning! Den titeln lät inte helt fel : D
Självklart ska jag komma med uppdateringar! Titt som tätt
Viktoria.W
Hej alla chiliodlare! smile.gif

Jag är nybörjare vad det gäller chili och uppskattar den här tråden. Jag hittade en annons på blocket för ekologiska chilifrön. Jag gjorde en mindre beställning och blev förvånad över den service jag fick och svaren jag fick på mina frågor. Jag kan verkligen rekommendera dem. Här är annonsen

http://www.blocket.se/dalarna/Olika_sorter...ng_36045808.htm
blomkronan
Oj det var mycket pengar för lite frön.... från en planta men inte vet vad det bli.
Även om plantan har vuxit i ekologisk jord... betyder det inte att fröna är "äkta" det beror ju på hur dom har pollinerats.
Du som är intresserad av chili ska nog kolla in chilitråden, där finns många tips på hur man får tag på bra frön... (billigare)

Här är tråden
Monica M zon 4
47 sorter!?! Isses! Jag tyckte jag hade många sorter och jag hade bara 11!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon