JAg frösådde en del nät och vattenmelon för några månader sen fröna grodde fint och växte på bra men för ca 2 veckor sedan började de torka ner och dö för mig. JAg trodde först att de hade en förliten kruka så jag planterade om dem men problemet kvarstår. Vad gör jag för fel? Jaghar varit noga med att de inte skulle torka ut utan att sådden alltid skulle vara lagom fuktig, jag ahr varit noga med att inte ta i skälken vid hantering utan alltid i ett blad.
Vad kan ha gått fel? Hade vair bra att veta inför kommande sådder! Någon som jag en idé?
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2011, 13:54
Kanske står för soligt? +melon avskyr omplanteringar man brukar så direkt i 10-12cm kruka och vid utplantering skär man bort botten och planterar ner hela krukan, gärna så jorden i krukan är ca 1cm ovanför den andra jorden så man får bra dränering runt rothalsen eftersom melon lätt får rothalsröta ifall det är för blött runt rothalsen.
Såg nu du sådde för flera månader sedan, melon är inte så förtjusta i att odlas inomhus alltför länge därför brukar man så dem ca 7v innan utplantering för att de inte ska behöva så inne alltför länge. Ofta får plantorna spinn och liknande då de står för länge inomhus, har du kollat så det inte är något som kryper på plantorna?
Aha! Du har tänt ett litet ljus för mig... Av alla de planter jag satt är det tre som ser någorlunda pigga ut, såg i alla fall igår att de har börjat få lite knoppar.
Jag visste inte detta om melonen, jag sådde den som allt annat jag ahr satt och tänkte det får bära eller brista. De planter som lever fick flytta ut i växthuset i helgen, dock med inomhus förvaring under frostnätterna.
Är det försent att så nya plantor? Hur stor kruka vill den ha när den är "fullvuxen"?
Det är inte några kryp på planterna och de kan inte ha fått för mycket sol, så ajg tror helt enkelt att du har fullkomligt rätt i att det är omplanteringen och den förtidiga sådden som är felet...
Tack så mycket för hjälpen Åsa!
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2011, 06:49
Det är inte för sent så nytt och var försiktig då du ställer ut dem i växthuset de måste skuggas mot solen + de gillar inte temperaturer under +15C
Då ska jag försöka igen... får helt enkelt se om de överlever då... det blir ju något kallare än 15 grader i växthuset nattetid...
Hmm detta var visst svårare än vad jag trodde. Va skojigt!
Tack än en dång för din Expertishjälp åsa! Det känns som att jag behöver den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.