Jag är igång och försöker få till min trädgård som var ganska (läs väldigt) tråkig när vi flyttade hit i juni -10. Har petat ner en syrenhäck, några svartvinbärsbuskar, hallon och jordgubbar. Har även flyttat någon typ av klätterväxter/buskar (ev. nån typ av klematis) som tidigare klättrat på ett staket runt en pool, nu är både staketet och poolen borta så jag grävde upp dom och hoppas nu på det bästa... Tre av fyra verkar ganska pigga, den ena har dock fått lite mörka fläckar på bladen..
Jag älskar trädgårdarna i södra Skåne med härliga perenner och mycket blommor och kryddväxter. Har nu funderingar på att plantera lavendel på båda sidor om gångvägen upp till huset, men hur många plantor behöver man ha per meter? Vad kan man kombinera dessa med? Är ju galen i vallmo men finns det någon bra sort som klarar klimatet? Vill också ha en del rosor kring uteplatsen, finns det någon klassisk sort som skulle passa? Vill gärna ha i alla fall två sorter, någon lite högre buskigare och någon som man kan använda som snittrosor. (Gärna rosor som tål att flyttas då vi kommer bygga till huset framöver.)
Jag bor i zon 2-3
Vore jätteglad om någon vill komma med tips!